با بهره مندی از خدمات رفوگری فرش، کلیه آسیب های قالی شما برطرف می شود و مانند روز اول خواهد شد. رفوگری نوعی از خدمات تعمیری قالی ها محسوب می شود که ریزه کاری های مخصوص به خود را دارد. در رفوگری هدف پوشاندن آسیب های فرش است که در این راستا گاهی نیز آن بخش از قالی را جدا و با نخ و ابزارهای دیگر تعمیر می کنند.
رفو برای رفع آسیب ها و حفظ سلامتی فرش ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل در اولین فرصت پس از مشاهده هر گونه آسیب باید برای رفو اقدام کنید تا از پیامدهای اقدام دیرهنگام در امان باشید. 
رفوگری قالی ها ابزار و مراحل به خصوصی دارد و مهم ترین نکته این است 
که به مرکزی مراجعه کنید که از بهترین ابزار برای رفوی فرش شما استفاده کند. بهترین مراکز رفوگری ویژگی های مخصوص خود را دارند که باعث تمایز آن ها با دیگر مجموعه های می شوند.

رفوگری فرش، به‌وسیله مراکز رفوکاری فرش دستباف و ماشینی، به ترمیم،رفع پارگی و آسیب‌دیدگی فرش‌ها اشاره دارد، همچنین اصلاح تاروپود فرش نیز در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفوگری فرش چیست؟

رفوگری انواع فرش یک هنر سنتی و قدیمی در کشور ما ایران است که در کنار هنر قالی بافی پا به عرصه وجود گذاشته است. این هنر در واقع به حفظ سلامت قالی ها کمک می کند. زیرا نوعی روش تعمیری برای فرش ها به شمار می رود. 
رفو فرش چیست
برای ترمیم و بازسازی تارو پود فرش ها از رفوگری فرش استفاده می کنند.
رفوی فرش یک تکنیک ظریف برای ترمیم کردن سوراخ ها یا نواحی فرسوده فرش محسوب می شود. این کار اغلب به صورت دستی انجام می شود و باید توسط افراد مجرب و حرفه ای در این زمینه صورت گیرد. چرا که در غیر این صورت ممکن است آسیب های جبران ناپذیری در حین رفوگری به فرش شما وارد شود.

اهمیت رفوی فرش

در حقیقت، رفوگری فرش همان مهارتی است که می تواند یک فرش قدیمی و آسیب دیده را دوباره زنده کند. بنابراین می توان گفت که ارزش رفوگری اگر از هنر قالی بافی بیشتر نباشد؛ کمتر هم نیست. زمانی که یک فرش نفیس و گران قیمت دچار آسیب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد، ارزش هنر رفوگری آشکارتر می شود. 
این آسیب می تواند به صورت پارگی، سوختگی و تجزیه پارچه باشد. هنر رفوگری برای این به وجود آمده است که چنین آسیب هایی را در فرش ترمیم کند. به همین دلیل می توان گفت اگر زیبایی و در عین حال سلامتی قالی مورد نظر برای شما اهمیت دارد، رفوگری آسیب های آن را باید در اولویت قرار دهید. 
در این رابطه باید بدانید رفوگری انواع فرش های دستباف نسبت به مدل های ماشینی از اهمیت بیشتری برخوردار است. چراکه مدل های دستباف ارزش و قیمت بیشتری دارند. 

چه زمانی برای رفوگری قالی ها اقدام کنیم؟

زمانی که صحبت از رفو کردن فرش ها و قالی های آسیب دیده به میان می آید، یکی از سوالاتی که در ذهن اکثر ما شکل می گیرد این است که چه زمانی برای رفوگری فرش ها اقدام کنیم؟ اگر بخواهیم رک و راست به این سوال پاسخ دهیم، باید این طور بگوییم که «هرچه زودتر بهتر!».
زمانی که فرش یا قالیچه شما دچار آسیب هایی از قبیل سوختگی، پارگی، پوسیدگی و دیگر آسیب های مشابه می شود؛ بهترین کار این است که در اسرع وقت برای رفوگری آن اقدام کنید. بنابراین بلافاصله پس از بروز آسیب، فرش خود را برای رفو به یک قالیشویی حرفه ای بسپارید تا تعمیرات لازم روی آن انجام شود.

تعلل در رفوگری قالی ها و فرش ها چه پیامدهایی دارد؟

تا بدین جا متوجه شدید که باید فرش ها و قالی های آسیب دیده را در اسرع وقت ترمیم و رفو کنیم. زیرا در صورت تعلل در اقدام برای رفوی فرش ها و قالیچه های آسیب دیده، آن ها ممکن است دستخوش دو نوع آسیب شوند که عبارت هستند از:
  • پیش از هر چیز، شدت و عمق آسیبی که به فرش شما وارد شده است، در طول زمان افزایش خواهد یافت. در این صورت هرچه دیرتر برای رفوگری فرش های خود اقدام کنید؛ تعمیر آن ها دشوارتر می شود. به طوری که در مواردی ممکن است شدت این آسیب ها به حدی افزایش یابد که غیرقابل تعمیر باشد.
  • برخی آسیب های بافتی از قبیل پوسیدگی، ممکن است به بافت های مجاور خود نیز آسیب وارد کنند. در چنین مواردی، هر چه دیرتر نسبت به رفوگری قالی های آسیب دیده اقدام کنید، بافت بیشتری از فرش شما درگیر این آسیب خواهد شد. به عبارت دیگر، تعلل در تعمیر فرش ها می تواند گستره آسیب ها را افزایش دهد و این نه تنها بر ظاهر بلکه بر ارزش مادی فرش ها و قالیچه های شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

فواید رفوگری قالی و فرش

پیش از هر چیز باید بدانید که رفوگری برای بافت و تار وپود فرش شما مفید است. چرا که در صورت بروز پوسیدگی، سوختگی وغیره هرچه زودتر آسیب را از طریق رفوی فرش رفع کنید؛ این آسیب دیدگی کمتر در فرش پخش می شود و به بافت دیگر بخش های فرش آسیب خواهد رساند.
همچنین رفوگری کمک می کند که ظاهر فرش شما زیباتر و جذاب تر دیده شود و به عبارتی جانی دوباره به فرش شما خواهد بخشید. از سوی دیگر، هزینه رفوگری فرش در مقایسه با هزینه خرید یک فرش نو بسیار کمتر است. 
فواید رفوگری قالی و فرش
رفوگری فرش باعث سالم شدن مجدد فرش و جلوگیری از بیشتر آسیب دیدن فرش ها می شود.
پس بهتر این است که به جای دور انداختن فرش آسیب دیده و خرید فرش های جدید، تا حد امکان برای تعمیر فرش های قدیمی خود از طریق رفوگری قالی اقدام کنید تا در هزینه پرداختی صرفه جویی شود. البته باید دقت کنید که فرش خود را برای رفوگری به بهترین مراکز قالیشویی تهران از جمله امیدان بسپارید تا سلامت و عدم بروز آسیب در فرش ها و قالی های خود را تضمین کنید.

ابزارهای رفوگری فرش شامل چاقوی قلاب دار، قیچی و شانه‌های آهنی، نخ و سوزن، دوخت سوله، انگشتانه، یک قاب چوبی کوچک، موم، و انبر برای اصلاح و ترمیم فرش‌ها به کار می‌روند، همچنین از خمیرهای پشم و پنبه و ابریشم نیز جهت تعمیرات استفاده می‌شود.

 

رفوگری با چه ابزاری انجام می شود؟

عملیات رفو همانند دیگر عملیات های مربوط به فرش ها از جمله بافت، شستشو و تعمیراتی مانند ترمیم، پرداخت، ریشه بافی وغیره ابزار به خصوصی دارد. جالب است بدانید ابزار لازم برای رفوی فرش اغلب مشابه همان وسایلی است که در قالی بافی استفاده می شود. 
پرکاربردترین و معروف ترین ابزار مورد استفاده برای رفوگری فرش عبارت هستند از:
  • چاقو قلاب دار
  • قیچی و شانه های آهنی
  • نخ و سوزن
  • دوخت سوله
  • انگشتانه
  • یک قاب چوبی کوچک
  • موم
  • انبر
  • خمیرهای پشم و پنبه و ابریشم (بسته به نوع فرش).
البته مهم ترین نکته در رابطه با ابزار مورد استفاده برای رفو، کیفیت آن ها است. به همین دلیل توصیه می کنیم برای رفوی قالی دستباف یا ماشینی خود به مرکزی مانند امیدان مراجعه کنید که از باکیفیت ترین و بهترین ابزار برای رفو استفاده کند.
در این صورت نه تنها خیال شما از بابت رفع آسیب های فرش خود راحت می شود بلکه هیچ گونه نگرانی از بابت بروز آسیب های ناشی از ابزارهای بی کیفیت در عملیات رفو نخواهید داشت.

رفو فرش چگونه انجام می شود؟

رفوگری فرش هنری ظریف است که ریزه کاری های بسیاری دارد. به همین خاطر نمی توان تمام فرآیند را به سادگی توضیح داد و نیاز به دوره های تخصصی و سال ها کسب تجربه دارد. برای این که کمی در رابطه با روند انجام رفوگری قالی ها توسط قالیشویی ها اطلاعات کسب کنید؛ در اینجا ما تنها نگاهی گذرا به مراحل رفوگری می اندازیم.
موضوعی که این روزها در صنعت فرش شویی سرو صدا کرده، استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به منظور تشخیص و تحلیل آسیب‌های فرش‌ها می باشد. این ابزارها می‌توانند به تعمیرکاران در تشخیص دقیق ترک‌ها، پارگی‌ها و نقص‌های دیگر کمک کنند.

مراحل رفوی انواع قالی

فرش یا قالیچه شما اغلب قبل از رفوگری شسته می شود. چرا که پیش از رفع آسیب ها باید هر گونه لکه و آلودگی از روی آن زدوده شود. سپس فرش از عقب روی یک قاب که مخصوص رفوگری است نصب می شود.
مراحل رفوی انواع قالی و رفوگری فرش
قبل از هرچیزی برای شروع کار ترمیم فرش، قالی باید شستشو داده شود.
در مرحله بعد، استاد رفوگر با استفاده از نخ هایی همرنگ فرش شروع به ترمیم هر گونه آسیب موجود در فرش یا قالیچه شما می کند. اگر نخ های فرش تغییر رنگ داده اند، باید از نخ های رنگ شده مشابه استفاده شود. اساتید رفوگر معمولا با نگاه کردن به نخ های حاشیه طول، رنگ رفوگری فرش را انتخاب می کنند.
اگر پرزها در انتها یا دو طرف فرش آسیب دیده باشند، باید تعمیر شوند. برخی از انواع تعمیرات روش های خاص خود را دارند که مستلزم تجربه و مهارت از طرف استاد رفوگر هستند. همچنین لکه های مربوط به سوختگی روی فرش باید با احتیاط تعمیر شود. مهم است که طرح و رنگ با فرش اصلی مطابقت داشته باشد. 
در غیر این صورت، مغایرت قابل مشاهده است و باعث کاهش ارزش فرش شما خواهد شد. برای ترمیم هر گونه پارگی باید نقطه پشت فرش با نشانگر مشخص شود. در صورتی که این پارگی خیلی عمیق باشد، باید با کاتر کاملا بریده و سپس جداگانه خراشیده شود.
برای اینکه رنگ قسمت های مختلف فرش با یکدیگر همخوانی داشته باشد، رفوگر باید دانش رنگرزی داشته باشد تا در مرحله رنگرزی مانعی نداشته باشد. در نهایت، اگر رنگ فرش با نخ های دیگر همخوانی نداشت، شخص رفوگر باید پس از اتمام کار از همان رنگ ها در قیچی کردن، تارپیچی و خشک کردن استفاده کند تا به نتیجه دلخواه در رفوگری فرش دست پیدا کند.

رفوی فرش ابریشم

فرش های ابریشم، خصوصا آن هایی که دستباف و قدیمی هستند، به طور معمول فرش های بسیار نفیس و با ارزشی به شمار می روند. این قالی ها ظرافت خاص و تار و پو بسیار حساسی دارند. انتخاب بهترین قالیشویی برای رفو فرش ابریشمی شما کار آسانی نیست.
چرا که فرش های ابریشمی به راحتی دچار آسیب می شوند. هر آسیب کوچک به فرش های ابریشمی می تواند بر ارزش مادی و زیبایی ظاهری این فرش ها و قالیچه ها تاثیر زیادی داشته باشد. در نتیجه حتما برای رفوگری یک فرش یا قالیچه ابریشمی به یک قالیشویی مخصوص فرش ابریشم با پرسنل باتجربه و حرفه ای مراجعه کنید.
این کار کمک می کند که از بروز هر گونه آسیب روی فرش های نفیس و باارزش ابریشمی خود جلوگیری کنید. اگر به دنبال بهترین قالیشویی مخصوص فرش ابریشم برای رفوگری فرش ها و قالیچه های ابریشمی خود هستید، کافی است به قالیشویی امیدان مراجعه کنید. کارکنان متخصص و باتجربه قالیشویی امیدان، ظرافت و حساسیت فرش های ابریشمی را درک می کنند.
چنان که با اطلاعات بالایی که در مورد رفوگری این نوع فرش ها دارند؛ فرش های شما را بدون بروز هیچ گونه آسیبی رفو خواهند کرد.

آیا رفو برای فرش خطر دارد؟

رفوگری خود به تنهایی هیچ گونه خطری برای قالی ها ندارد بلکه حتی باعث حفظ سلامتی و افزایش طول عمر آن ها می شود. اما نکته مهم این است که این
 عملیات به صورت تخصصی و صحیح انجام شود. گاهی اوقات ممکن است یک قالیچه یا فرش بسیار نفیس و گران قیمت یا حتی عتیقه باشد؛ به طوری که حتی نتوان ارزش آن را محاسبه کرد. 
در این صورت رفوگری غیرحرفه ای می تواند ارزش فرش را پایین بیاورد و روی زیبایی ظاهری فرش شما نیز اثر منفی داشته باشد. رفوگری غیرتخصصی حتی ممکن است باعث بروز آسیب های جبران ناپذیر در بافت فرش شما شود.
رفوگری فرش با استفاده از روش های سطحی مانند رنگ آمیزی با نشانگرها موقتی است و تغییر رنگ فرش پس از مدتی دوباره ظاهر می شود. در این شرایط شما مجبور به رفوگری دوباره فرش خود خواهید بود. در نتیجه باید برای جلوگیری از بروز آسیب در فرش های نفیس خود، رفوگری آن را به بهترین قالیشویی بسپارید.
بدین شکل بهترین خدمات رفوگری به شما تحویل داده می شود و مانع از آسیب دیدگی بافت و ظاهر فرش های خواهند شد. چنان که با مراجعه به مراکزی مانند قالیشویی امیدان، فرش های خود را بدون کوچکترین آسیب دیدگی با بالاترین کیفیت رفو خواهید کرد. 
پرسنل حرفه ای و باتجربه قالیشویی امیدان، قالی ها و فرش های نفیس و ارزنده شما را بدون آسیب به رنگ و بافت فرش، مثل روز اول برای شما رفو می کنند.

چگونه بهترین قالیشویی را برای رفو پیدا کنیم؟

اگرچه رفوگری فرش برای رفع انواع آسیب قالی ها اهمیت بسیاری دارد اما نکته مهم تر این است که این کار اصولی، دقیق و توسط بهترین مراکز انجام شود. زیرا در غیر این صورت حتی ممکن است مجبور به خرید فرشی جدید شوید.
چگونه بهترین قالیشویی را برای رفو پیدا کنیم؟
پیشنهاد میکنیم پس از خواندن این متن، با شماره های قالیشویی امیدان جهت رفو و ترمیم فرش تماس حاصل نمایید.
بنابراین اگر به دنبال بهترین مجموعه رفوگری برای رفع آسیب های فرش خود هستید، توصیه می کنیم نکات زیر را در زمان انتخاب مرکز در نظر داشته باشید:

تخصص و تجربه رفوگر

پیش از هر چیز باید بدانید که قالیشویی مورد نظر شما برای رفوگری قالی شما باید پرسنل باتجربه، حرفه ای و زبردستی داشته باشد. یکی از مهم ترین امتیازات یک قالیشویی این است که پرسنل بانظم و مسئولیت پذیری در کلیه بخش های خود از جمله رفوگری داشته باشد. 
تجربه و تخصص استاد رفوگر یکی از مهم ترین نکاتی است که کیفیت خدمات رفوگری ارائه شده توسط یک قالیشویی را تضمین می کند. هرچه استادی رفوگری فرش شما باتجربه تر و متخصص تر باشد، این کار را دقیق تر و زیباتر انجام می شود.
زیرا با توجه به تجربیات خود به بهترین شکل و با حوصله تمام کلیه آسیب های قالی شما را رفو می کند. در این رابطه باید بدانید قالیشویی امیدان با پرسنل حرفه ای و باتجربه و اساتید رفوگری درجه یک، خدمات رفوگری قالی باکیفیت و بی نقصی را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

ابزارآلات مورد استفاده

نکته مورد مهم دیگری که هنگام انتخاب بهترین قالیشویی برای رفوی فرش های خود نباید از آن غافل شوید، ابزارآلات مورد استفاده قالیشویی مورد نظر است. یک قالیشویی خوب باید از ابزار درجه یک، مدرن و باکیفیت برای خدمات رفوگری قالی شما استفاده کند. 
تنها در این صورت است که یک قالیشویی می تواند فرش ها و قالی های ارزنده شما را به بهترین شکل و بدون آسیب رفو کند. به عنوان مثال قالیشویی امیدان، قالیشویی مخصوص فرش ابریشم، با ابزارآلات مدرن و تخصصی با کیفیت عالی آماده ارائه بهترین خدمات رفوگری فرش و قالی به شما مشتریان گرامی است.

تعرفه رفوگری

یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام انتخاب یک قالیشویی برای رفوی فرش باید به آن دقت کنید، تعرفه ارائه خدمات قالیشویی مورد نظر شما است. همیشه سعی کنید از چند قالیشویی مختلف برای خدمات رفوگری قیمت بگیرید و بهترین قالیشویی با مناسب ترین قیمت را انتخاب کنید. 
تعرفه های خیلی بالا به صرفه نیستند و از سوی دیگر، تعرفه های خیلی پایین نشان دهنده نقصی در کیفیت ارائه خدمات هستند. بنابراین با جستجو و پرس و جو از اطرافیان و دوستان، مرکزی را پیدا و انتخاب کنید که ضمن بهره مندی از بهترین خدمات، مناسب ترین مبلغ را پرداخت کنید. قالیشویی امیدان با تعرفه مناسب و منصفانه، ارائه دهنده انواع خدمات درجه یک و باکیفیت رفوگری انواع فرش و قالی است.

امیدان، بهترین رفوگر فرش های تهران

امروزه مراکز قالیشویی بسیاری در زمینه رفوگری فرش فعالیت می کنند که یکی از آن ها امیدان است. مجموعه قالیشویی امیدان با بیش از ۲۰ سال تجربه درخشان در زمینه شستشوی فرش، بهترین عملکرد را در زمینه رفوگری دارد.
ما در امیدان فرش های شما را با بهترین ابزار، برترین روش ها و توسط اساتید مجرب و کارکشته رفو، رفوگری می کنیم. چنان که هیچ اثری از آثار آسیب های قالی شما پس از رفوگری در امیدان باقی نخواهد ماند. زیرا رفوگری در امیدان شامل سه بخش می شود که عبارت هستند از:
اینکه از کدام بخش های استفاده کنید، به آسیب های فرش شما بستگی دارد. همچنین با مراجعه به مجموعه ما و درخواست رفوی فرش، از خدمات بی نظیری در این مسیر بهره مند خواهید شد. از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مشاوره رایگان
  • ثبت سفارش به صورت تلفنی و آنلاین.
در واقع ما در امیدان برای شما شرایطی را فراهم کرده ایم که پیش از هر گونه اقدام برای ثبت سفارش برای رفوگری فرش خود، ابتدا از خدمات مورد نظر اطمینان حاصل کنید. بدین صورت که از طریق مشاوره رایگان می توانید از چگونگی رفوی فرش در قالیشویی، ابزارهای مورد استفاده، مدت زمان وغیره مطلع شوید. 
سپس بدون هیچ نیازی به مراجعه حضوری و صرف زمان زیاد، تنها از طریق تماس یا چند کلیک می توانید سفارش خود را ثبت کنید. بدین شکل در اولین فرصت قالی شما بسیار دقیق و زیبا در امیدان رفو می شود. البته ما در امیدان در کنار رفو خدمات دیگری نیز برای مشتریان خود داریم که عبارت هستند از:
  • شستشوی انواع فرش با دستگاه های اتوماتیک و به روزترین شیوه های دنیا
  • شستشوی تابلو فرش
  • مبل شویی در محل
  • وغیره.

کلام آخر

رفوگری به معنای هنری ظریف برای رفع آسیب های فرش شما و برگشتن زیبایی دوچندان آن است. با رفوگری فرش نه تنها آسیب ها برطرف می شوند بلکه سلامتی بافت قالی نیز حفظ می شود و به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر بلافاصله پس از بروز آسیب باید برای رفوگری اقدام کنید که دچار پیامدهای اقدام دیرهنگام نشوید. رفو با ابزارهای به خصوص و طی مراحل خاص خود در مراکز قالیشویی انجام می شود. اما اینکه رفوگری باعث بهبود یا بدتر شدن آسیب های قالی شما شود، به مرکزی که به آن مراجعه می کنید بستگی دارد.
بنابراین برای انتخاب مجموعه رفوگری به نکاتی همچون میزان تجربه رفوگر، تعرفه رفوگری و ابزارآلات مورد استفاده دقت داشته باشید. با توجه به این نکات می توان گفت امیدان یکی از بهترین مراکز قالیشویی و رفوگری انواع فرش به شمار می رود. 
چراکه در این مجموعه حرفه ای ترین رفوگرها با بهترین ابزار قالی ها را رفو می کنند. در امیدان امکان ثبت سفارش آنلاین رفوگری نیز وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *