شستشوی فرش دستباف

یکی از مهم‌ترین خدمات قالیشویی‌ها شستشوی فرش دستباف می‌باشد. فرش دستباف از دیرباز مورد استفاده اقوام ایرانی بوده و اهمیت ویژه‌ای در زندگی انسان داشته است و با توجه به ذوق و استعداد ایرانیان همواره در حال رشد و بهتر شدن بوده است.

به هر حال شستشوی فرش دستباف طبق مراحل خاصی انجام ‌می‌گیرد و بر اساس نوع نخ، نوع بافت، شهرها و روستاهای بافته شده از یکدیگر متفاوت می باشد. اما بهتر است برای نتیجه بهتر، قبل از آشنایی با نحوه شستشوی فرش دستباف با انواع فرش دستباف آشنا شویم.

شستشوی فرش دستباففرش دستباف و انواع آن:

فرش، آن چیزی است که قابل گستردن باشد و فرش دستباف فرشی است که تار و پود آن با دست بافته شده است. این فرش‌ها دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند و در ایجاد حس آرامش و آسایش انسان بسیار تاثیرگذار می‌باشند. ویژگی جالب این نوع از فرش‌ها این است که در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان سرد و خنک هستند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که به طور مستقیم در کیفیت، دوام، زیبایی و حتی قیمت فرش دستباف تاثیر می‌گذارد، جنس الیاف آن می‌باشد. معمولا در بافت فرش دستباف از الیافی همچون پشم، کتان، کرک و ابریشم استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان فرش دستباف را از نظر جنس آن به انواع زیر طبقه‌بندی کرد:

  • فرش دستباف چله ابریشم

در این نوع از فرش‌ها چله (تار) فرش از ابریشم و پرزهای آن از پشم بافته می‌شود. از آنجایی که این نوع بافت طرفداران کمتری دارد، کمتر شاهد فرشهایی با این نوع بافت هستیم.

  • فرش دستباف کف ابریشم

نوعی از فرش دستباف که در زمینه آن به جای پشم از ابریشم استفاده شده است.

  • فرش دستباف تمام پشم

پرز و چله‌ی این فرش‌ها تماماً از پشم بافته شده است و دارای ضخامت و زبری بیشتری نسبت به انواع دیگر فرش‌ها هستند.

  • فرش دستباف گل ابریشم

اگر میزان استفاده از ابریشم در پرزهای فرش چله ابریشم بیشتر باشد به آن فرش گل ابریشم می‌گویند. در واقع در این نوع از فرش‌ها در دوره، حاشیه‌ها و در نقش‌های آن به جای پرز پشم ، از ابریشم استفاده شده است.

  • فرش دستباف تمام ابریشم

در این نوع فرش همانطور که از نام آن مشخص است، پرز و چله آن از نخ ابریشم مرغوب بافته می‌شود.

با توجه به ارزش هنری و قیمت بالای این فرش‌ها، نگهداری و مراقبت از آنها مخصوصاً شستشوی صحیح آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باعث افزایش طول عمر و ماندگاری آنها می‌شود.

اگر شما هم قصد شستن فرش‌های دستباف خود را دارید در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

شستن فرش دستبافشستشوی فرش دستباف:

فرش‌ها به علت مجاورت دائمی با انواع آلودگی‌ها می‌بایست پس از چند سال استفاده مداوم شسته شوند. حتی در صورت عدم استفاده، ذرات گرد و غبار موجود درهوا لابه‌لای پرز فرش‌ها نفوذ می‌کند و باعث چرک و تیره شدن فرش می‌شود. بنابراین شستشوی فرش امری اجتناب ناپذیر است. توصیه می‌شود به صورت دوره های ۱۲ ماهه یا ۱۸ ماهه فرش های دستباف خود را بشوئید. اما بهتر است شستن فرش دستباف توسط افراد با تجربه و با استفاده از دستگاه های مخصوص و ترجیحاً در کارخانه های قالیشویی معتبر انجام پذیرد؛ چرا که گاهی در فرآیند مکانیکی شستشوی ماشینی فرش‌ها و یا سپردن فرش به قالیشویی نامناسب منجر به خرابی، تداخل رنگ، پوسیدگی و بروز آسیب های جدی و جبران ناپذیر در فرش دستباف می‌گردد.

بنابراین قبل از هر چیز در انتخاب قالیشویی مناسب دقت کنید و بدون انجام بررسی‌های لازم اقدامی انجام ندهید.

شستشوی فرش دستباف به روش سنّتی و یا به روش ماشینی و در قالیشویی‌ها انجام می‌شود. در این قسمت برای آشنایی بیشتر شما مشتریان از نحوه‌ی شستشوی فرش‌ دستباف توضیحاتی را به شما ارائه خواهیم داد.

 

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی فرش دستباف:

مراحل شستشوی اعلاء با دستگاه های تمام اتوماتیک در قالیشویی امیدان به روش زیر می‌باشد:

  • بررسی و کارشناسی فرش دستباف:

در مرحله‌ی اول قبل از اقدام به نظافت فرش دستباف، فرش‌ها از لحاظ مواردی مانند کیفیت فرش، بافت فرش، نوع و جنس نخ ها و … توسط متخصصین فرش کارشناسی و بررسی می‌شوند و مواد شوینده‌ی مناسب انتخاب انتخاب می‌شود تا آسیبی به فرش وارد نشود.

  • خاک‌گیری و غبارگیری فرش دستباف:

برای غبارگیری و وکیوم‌گیری فرش از دستگاه مخصوص خاک‌گیر استفاده می‌شود. به این روش که فرشها با سرعت بالا در این دستگاه چرخانده می‌شوند و به طور کامل خاک آنها خارج شده و برای شستشو آماده می‌شوند.

  •  خیساندن فرش دستباف:

در این مرحله فرش‌ها بر روی سطوحی صاف پهن شده و بدون استفاده از مواد شوینده و فقط به وسیله‌ی آب شسته می‌شوند.

  • شستشوی فرش دستباف با استفاده از مواد شوینده خارجی:

در قالیشویی امیدان فرش‌ها با استفاده از مواد شوینده خارجی شسته می‌شوند و دستگاه‌ها بر روی فرش‌ها حرکت می‌کنند و به واسطه شلاق‌های بزرگ و دایره‌وار آنها، سطح فرش‌ها به خوبی ساییده شده و منجر به از بین رفتن تیرگی و آلودگی کامل آنها می‌شود.

  • آبکشی کردن فرش دستباف:

در مرحله‌ی آبکشی فرش و پس از شستشوی فرش دستباف ،  با استفاده از شلنگ‌هایی که دارای دوش‌های پخش کننده‌ی آب هستند، مواد شوینده‌ی داخل فرش‌ها به طور کامل خارج می‌شوند. به دلیل احتمال نجس بودن فرش، این مرحله دوباره تکرار می‌شود.

  • آبگیری فرش دستباف:

با استفاده از دستگاه های آبگیر لوله ای، آب فرش‌ها گرفته می‌شود. به این صورت که فرش‌ها روی دستگاه آبگیر قرار می‌گیرند و با چرخش سریع و دورانی این دستگاه و ایجاد نیروی گریز از مرکز، آب موجود در درون فرش‌ها به بیرون هدایت شده و از فرش‌ها خارج می‌شود.

  • خشک کردن فرش دستباف:

معمولاً در فصول گرم و آفتابی برای خشک کردن فرش آن را زیر نور آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. قالیشویی امیدان مجهز به گرمخانه بوده و در در فصول سرد و بارانی که نمیتوان از آفتاب استفاده کرد، فرش‌ها را از داربست‌های ویژه‌ای آویزان می‌کنند و در کوتاه‌ترین زمان و در گرمخانه خشک می‌کنند.

  • انجام کلیه‌ی خدمات تکمیلی:

 طبق درخواست مشتری خدماتی از قبیل چرم دوزی، لکه برداری، رفوگری فرش، ریشه بافی فرش، آهار و اتو، رنگبری و … بر روی فرش انجام می‌شود.

  • ارسال و تحویل به مشتری:

در مرحله‌ی آخر فرش‌ها اتوکشی و کاور می‌شوند و برای مشتری ارسال و تحویل داده می‌شوند.

 

البته توجه داشته باشید نحوه‌ی شستشوی فرش‌هایی که دارای پوسیدگی و یا پارگی هستند، کمی متفاوت می‌باشد و شستشوی آنها با دقت و مراقبت بیشتری انجام می‌شود.

هزینه شستشوی فرش دستبافشستشوی فرش دستباف به صورت سنتی:

نگهداری فرش دستباف نیاز به مراقبت و دقت خاصی دارد و شست و شوی آن باید به آرامی و با ملایمت انجام شود. توجه به مواردی مانند تراکم، تاروپود، نوع، سن و سایر جزئیات فرش دستباف از اهمیت بیشتری برخوردار است. استفاده از شوینده‌های خنثی مانند شامپوی فرش، مایع ظرفشویی یا پودر صابون در این روش توصیه می‌شود. در حالیکه مواد شوینده قوی و اسیدی باعث شکستگی و کچلی در فرش می شوند. در شستشوی فرش‌ دستباف حتماً از مواد تثبیت کننده رنگ استفاده کنید. و برای اینکه پشم فرش خشک نشود، همیشه از شامپو فرش برای شستن آن استفاده کنید و بعد از شستشوی فرش دستباف از نرم‌کننده‌ی مخصوص فرش استفاده نمایید.

بهتر است در شستن فرش دستباف در منزل مراحل و نکات زیر رعایت شود:

  • غبارگیری فرش دستباف:

قبل از اقدام به شستشوی فرش دستباف ، آن را بوسیله‌ی جارو یا جاروبرقی غبارگیری کنید و از نظر پارگی، سوراخ، و پوسیدگی بازرسی نمایید و در صورت لزوم رفو کنید. البته تکاندن فرش و زدن چوب به پشت آن صحیح‌ترین روش غبارگیری است. توجه داشته باشید در صورت عدم غبارگیری فرش، گرد و غبار موجود در آن هنگام شستشو به گِل تبدیل می‌شود و با نفوذ به سطح گره‌های فرش در طول زمان، سبب پوسیدگی آن می‌شود.

  • پهن کردن فرش روی زمین پهن و تمیز و خیساندن آن:

محل شستشوی فرش دستباف باید دارای سطحی صاف و شیبدار باشد. بهتر است ان را روی سطح سخت سیمانی و یا موزائیک پهن کنید.

  • ترکیب آب سرد با مواد شوینده و ساخت مایعی کف آلود:

دمای آب باید سرد و یا ولرم باشد. همچنین مواد شوینده‌ی فرش نباید اسیدی یا قلیایی باشند، زیرا احتمال دارد مواد شوینده از روی سطح فرش به خوبی تمیز نشوند و در نتیجه باعث آسیب رساندن به بافت فرش، ایجاد لکه و کهنه شدن آن شوند. به هیچ وجه از پودر ماشین لباسشویی به خصوص پودرهایی که دارای آنزیم‌های قوی هستند، برای شستن فرش دستباف استفاده نکنید. با استفاده از اسفنج یا تور پرده کف حاصل را روی فرش بمالید. کار شستشوی فرش دستباف را از بخش بالایی خواب فرش آغاز کنید.

 افزودن اندکی مواد ضد بید و نرم کننده به محلول شستشو باعث افزایش دوام و زیبائی فرش می‌شود.

  • آبکشی کردن فرش دستباف:

آب موجود در فرش شسته شده را توسط پارو، حوله یا پارچه نخی و با احتیاط خارج کنید. باقی ماندن بخشی از آب کثیف در بخش‌هایی از فرش و خشک شدن آن سبب زردی ریشه‌ها و فرش می‌شود، پس در هنگام شستشو زرداب را از طریق پارو زدن از بافت فرش خارج کنید.

  • خشک کردن فرش:

برای اینکه قسمت های کم رنگ فرش رنگ نگیرند، اجازه دهید فرش به مدت ۲ الی ۳ ساعت در همان حالت باقی بماند تا رنگ قسمت های رنگی به مکان های دیگر فرش منتقل نشود. پس از این مدت فرش را به پشت بیندازید و آن را در معرض هوای آزاد و نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. برای گرفتن آب فرش نباید به آن ضربه زد یا زیاد در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داد. هرگز فرش خیس را آویزان نکنید؛ این کار باعث می‌شود آب‌های اضافی در قسمت ریشه‌ی فرش جمع شده و منجر به زرد شدن آن شود.

در مرحله‌ی آخر و پس از خشک شدن فرش، به وسیله‌ی برس نرم آن را به سمت خواب فرش برس بزنید.

نکته‌ی مهمی که در شستشوی فرش ماشینی و دستباف باید به آن توجه کرد،  جلوگیری از رنگ دادن فرش در هنگام شستشو می‌باشد. برای تشخیص اینکه آیا فرش رنگ می دهد یا نه، می‌توانید یک دستمال سفید و خیس را روی فرش بکشید اگر پارچه رنگی شد به این معنی است که نمی‌توانید فرش را در منزل بشویید زیرا احتمال زرد شدن و بهم ریختن رنگهای آن وجود دارد.

توجه داشته باشید شستشوی فرش در قالی‌شویی‌ها به دلیل استفاده از تجهیزات صنعتی و تجربه کاری بالا، بسیار سریعتر و با کیفیت بیشتری نسبت به شست و شوی آن در منزل انجام می‌شود. سعی کنید زیاد فرش‌های دستباف خود را در منزل نشویید و حتماً آنها را برای شستشو به قالیشویی های معتبر و متخصص بسپارید. چرا که شستشوی ناصحیح باعث ایجاد مشکلاتی از جمله زرد شدن فرش پس از خشک شدن آن می‌شود. به هر حال فرآیند شستشوی فرش دستباف دارای نکات اساسی است که باید آنها را رعایت کرد تا هیچگاه به دردسر نیفتید.

شستشوی فرش دستباف تهرانشستشوی فرش دستباف با اصول اسلامی در قالیشویی امیدان:

آلوده شدن و کثیفی فرش امری اجتناب ناپذیر است و احتمال نجس شدن فرش در هر خانه‌ای مخصوصاً در منازلی که دارای کودک یا افراد سالخورده هستند وجود دارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند با شستشوی مذهبی در منزل نجاست فرش خود را از بین ببرند. اما باید توجه داشت شستشوی فرش دستباف با اصول مذهبی در قالیشویی ها نیز انجام می‌شود و می‌توانید با خیال راحت شستشوی فرش نجس خود را به قالیشویی امیدان تهران بسپارید.

شستشوی مذهبی در قالیشویی‌ها به این معناست که فرش نجس باید با آب کُر و یا با آب جاری شسته شود.

  • شستشو با آب کُر:

آب کُر مقدار معینی از آب مطلق می‌باشد که در صورت برخورد با نجاست، نجس نمی‌شود و اشیاء نجس را می‌توان با آن تطهیر کرد. حجم آب کُر در اسلام برابر یک مکعب با ابعاد سه وجب و نیم است. و زمانی می‌توان از این روش استفاده کرد که آب راکد باشد.

  • شستشو با آب جاری:

  • این روش که خیلی راحت‌تر از روش قبلی است و در عموم قالی‌شویی‌ها انجام می‌شود، آبی است که جریان داشته باشد و قطع نشود.

 

شستشوی فرش نجس دارای شرایطی است به این صورت که اول باید عین نجاست پاک شود و سپس آبکشی گردد. از سویی در برخی موارد ممکن است بعد از تطهیر کامل و شستشوی آن در منزل لکه‌هایی از نجاست بر روی فرش باقی بماند که کار شستشوی آن را سخت می‌کند. اما در کارخانه‌های قالیشویی از انواع دستگاه‌های خودکار با آب فشار قوی استفاده می‌شود که باعث از بین رفتن تمامی لکه‌ها و نجاست از روی فرش می‌شود.

در قالیشویی امیدان فرش‌ها با اصول بهداشتی و کُر اسلامی شسته می‌شوند و همین امر سبب شده است اصول مذهبی در شستشوی فرش دستباف به طورکامل در این قالیشویی رعایت شود و نجاست روی فرش یا موکت شما به طور کامل از بین برود.

 

عوامل مؤثر بر هزینه شستشوی فرش دستباف:

شستشوی فرش دستباف در منزل کار دشواری است از این رو اغلب افراد به دنبال بهترین و معتبرترین قالیشویی هستند تا با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت شست و شوی فرش آنها را انجام دهند. قطعاً هزینه‌ و قیمت قالیشویی یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب آن می‌باشد. بنابراین بهتر است به عواملی که بر هزینه قالیشویی تاثیر می‌گذارند اشاره کنیم:

  • نوع فرش

فرش‌های متراکم و بافت ریز، ابریشمی، گل ابریشم و انواع دیگر فرش نفیس به دلیل ترکیب رنگ‌ها و تراکم نخ‌ها، نیاز به مهارت بیشتر و شوینده‌های متفاوتی دارند تا کیفیتشان حفظ شود. بنابراین قیمت شستشوی فرش‌ دستباف با قیمت شستشوی فرش ماشینی یکسان نبوده و بر قیمت قالیشویی تاثیر خواهد گذاشت.

  • اندازه فرش

نرخ اتحادیه قالیشویی‌ها براساس هر یک متر مربع فرش محاسبه می‌گردد. بنابراین هرچه قدر اندازه‌ فرش بزرگتر باشد، قیمت شستن فرش هم افزایش خواهد یافت.

  • تعمیرات فرش

فرش‌هایی که نیاز به تعمیراتی مانند پرزگیری فرش، ریشه بافی فرش، ریشه‌ زنی فرش، شیرازه دوزی فرش، چرم دوزی فرش، دارکشی فرش، ترمیم سوختگی فرش، ترمیم پارگی فرش، رفوگری فرش و پرداخت داشته باشد، علاوه بر هزیته شستشو دارای هزینه تعمیرات نیز خواهند بود در نتیجه باعث افزایش هزینه قالیشویی می‌شوند.

  • نوع شستشوی فرش

از بین بردن لکه‌های چربی، نوشابه، چای و غیره در فرش نیازمند سفارش اعلاشویی و استفاده از مواد شوینده مخصوص می‌باشد که باید با دقت زیادی هم به کار برده شوند. از این رو شستشوی فرش با سفارش اعلاشویی، لکه بری فرش و رنگ برداری فرش بر هزینه قالیشویی می‌افزاید.

  • شستشوی فرش در محل

اگر نیاز به شستن موکت یا فرش در محل دارید، بهتر است به‌سراغ خدمات قالیشویی در محل بروید. در این صورت هزینه خشکشویی فرش ماشینی در محل و خشکشویی فرش دستباف در محل کمی بیشتر از هزینه قالیشویی معمولی خواهد بود.

  • هزینه حمل و نقل

در برخی از قالیشویی‌ها هزینه‌ای بابت حمل و نقل قالی و فرش گرفته نمی‌شود، در حالی که در برخی قالیشویی‌ها هزینه حمل و نقل جدا از هزینه شستن فرش می‌باشد. بنابراین در انتخاب قالیشویی به این نکته توجه کنید چرا که بر افزایش قیمت قالیشویی تاثیر می‌گذارد.

شستشوی فرش دستباف تهران در قالیشویی امیدان انجام می‌شود که عضو اتحادیه‌ی قالیشویان بوده و به عنوان متخصص در شستشوی انواع فرش های ماشینی و دستباف، گلیم، ابریشم، موکت و پتو فعالیت دارد و آماده‌ خدمات رسانی به شما عزیزان در زمینه‌ تمام خدمات قالیشویی با بهترین کیفیت و با قیمت مناسب و ارزان‌تر از همه جا می‌باشد. این قالیشویی دارای پاسخگویی ۲۴ ساعته و سرویس کار حاضر در تمام محله‌های تهران می‌باشد.

 تنها کافی است با شماره‌های زیر تماس گرفته و از کارشناسان این مجموعه مشورت بگیرید.

 ۰۲۱۷۷۱۱۱۳۸۲ و ۰۹۱۲۲۱۴۷۹۱۹

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *