شستشوی فرش ماشینی

در زمان‌های قدیم شستشوی انواع فرش (ماشینی، دستی)، قالی و موکت در حیاط و گاهی در بام منازل انجام می‌شد، اما امروزه به دلایلی مانند افزایش هزینه‌های آب مصرفی، افزایش آپارتمان نشینی و نبود فضای مناسب، نداشتن وقت و فرصت کافی اعضای خانواده باعث شده است استفاده از خدمات قالیشویی‌ها به ویژه در شهرهای بزرگی چون تهران به صرفه‌تر و حتی تنها انتخاب برای شستشوی فرش ماشینی، فرش دستباف، قالی و همچنین شستشوی موکت، پتو و امثال آن ‌باشد.

شستشوی فرش ماشینی علاوه بر حفظ زیبایی و جلوه فرش باعث افزایش طول عمر و ریشه‌های آن می‌شود. چرا که ماندن آلودگی و گرد و غبار در الیاف فرش به مرور باعث تغییر رنگ فرش و سست شدن الیاف آن می‌شود.  پس اگر شما هم قصد شستن فرش ماشینی خود را دارید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

شستشوی فرش ماشینیفرش ماشینی و انواع آن:

فرش ماشینی گونه‌ای از فرش است که با الیاف مصنوعی و توسط دستگاه‌های صنعتی بافته می‌شود. از مزایای آن نسبت به فرش دستباف می‌توان به سرعت بالا در تولید آن، ارزان بودن مواد اولیه و قیمت ارزانتر آن، ساده‌تر بودن اجرای آن، دانشتن طرح و نقشه بهتر و استفاده از انواع تصاویر هنری و شخصی با کیفیت روی آن اشاره کرد.

این نوع از فرش‌ها بر اساس جنس الیاف و اندازه پرزها به انواع فرش‌های پشمی، آکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن، نایلونی، ابریشمی و شگلی تقسیم بندی می‌شوند که ویژگی‌های هر یک از آنها در ادامه توضیح داده شده است.

  1. فرش‌ ماشینی پشم:

فرش ماشینی پشم، فرشی است که در تولید آن از نخ پشم استفاده شده است و نسبت به انواع دیگر فرش از قیمت بالایی برخوردار است. نخ پشم طبیعی و بادوام بوده و گرد و خاک را به خود نمی‌گیرد. این فرش‌ها به دلیل اینکه نرم و بادوام هستند، طرفداران زیادی دارند و مناسب اتاق‌های پر رفت و آمد، اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری هستند. فرش ماشینی پشمی گرما را به خود جذب می‌کند، لک نمی‌شود و در صورت لک شدن، به راحتی شسته و تمیز می‌شود. عیب اصلی این فرش‌ها آن است که رطوبت را به خود جذب می‌کنند و مناسب مکان‌های مرطوب نیستند. علاوه بر این ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت نماید.

اما باید توجه داشت برخی فرش‌های پشمی، از نخ صد درصد پشمی تولید نمی‌شوند. یعنی ۸۰ درصد از پشم و ۲۰ درصد از نایلون یا پلی‌پروپلین بافته می‌شوند که به فرش پشمی ترکیبی معروف‌ هستند.

  1. فرش‌ ماشینی آکریلیک :

پیدا کردن فرش ماشینی با الیاف ۱۰۰درصد آکریلیک، کاری مشکل است. در این نوع فرش‌ها نخ‌های آکریلیک با نخ‌های دیگری مانند پشم ترکیب می‌شوند. به همین دلیل ظاهری شبیه فرش‌های پشمی دارند و مانند آن‌ها نرم و محکم هستند و به راحتی لکه به خود نمی‌گیرند و شستن آن‌ها سخت نیست. مزیت این فرش‌ها نسبت به فرش‌های پشمی رنگ‌پذیری بهتر آنهاست و از نظر ظاهر زیباتر هستند و قیمت پایین‌تری از فرش‌های ماشینی پشمی دارند. فرش‌‌هایی با جنس آکریلیک در برابر رطوبت، کپک و رنگ‌پریدگی مقاوم هستند و رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند، اما در برابر مواد شیمیایی و قلیایی بسیار حساس‌ بوده و به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند.

از معایب اصلی فرش آکریلیک پرزدهی آن است که به کیفیت و طول الیاف استفاده شده در آن بستگی دارد.

در قالیشویی امیدان برای شستشوی فرش ماشینی آکریلیک و پشمی از شامپوهای شستشوی صنعتی استفاده می‌شود تا زردی ریشه در فرش رخ ندهد. همچنین زاویه شستشو در این نوع از قالی‌ها به یک سمت می باشد تا الیاف فرش آسیب نبیند.

  1. فرش‌ماشینی پلی‌استر :

یکی از محبوب‌ترین نخ‌ها برای بافت فرش ماشینی، الیاف پلی‌استر می‌باشد. این الیاف ظاهری درخشنده و براق دارند و می‌توان فرش‌های رنگی متنوعی را با آنها تولید کرد. گرچه این فرش‌ها بادوام و ضد لک هستند و شستشوی آنها راحت‌تر می‌باشد و در زمان کوتاهی خشک می شوند، ولی نباید در معرض گرد و خاک قرار گیرند زیرا گرد و غبار به راحتی روی آن‌ها می‌نشیند و از ظاهر خوب آن‌ها می‌کاهد.

 با این حال فرش‌های پلی‌استر، به اندازه فرش‌های نایلونی بادوام نیستند و مناسب اتاق‌های پررفت و آمد نیستند و زودتر از سایر فرش‌ها آسیب می‌بینند. فرش‌های ماشینی پلی‌استری در سَبک و کیفیت‌های گوناگون و با هر بودجه‌ای در دسترس می‌باشند و قیمت آنها از فرش های جنس آکرلیک و پشم، پایین تر است.

  1. فرش‌ ماشینی پلی‌پروپلین :

این فرش‌ها با نخ‌هایی از جنس پلی‌پروپلین که با نام الفین (Olefin) هم شناخته می‌شوند، بافته می‌شوند. گرچه این فرش‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به انواع دیگر فرش‌های ماشینی دارند و از دوام و عمر کمتری برخوردار هستند، اما ۳۰ درصد از بازار فرش را به خود اختصاص داده‌اند. در برابر رطوبت و کپک دارای مقاومت بسیار هستند و برای خانه‌هایی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند و همچنین برای اتاق کودک و اتاق خواب مناسب می‌باشند. لکه‌زدایی و شستشوی آنها به سهولت انجام می‌شود.

  1. فرش‌ ماشینی نایلونی :

تقریباً دو سوم الیاف فرش‌های ماشینی از نایلون می‌باشد. این الیاف در برابر گردو خاک و کپک مقاوم بوده و سنگینی وسایل خانه مانند مبلمان را هم به خوبی تحمل می‌کنند. فرش‌های نایلونی در رنگ‌های مختلف و زیبا تولید می‌شوند و از دوام نسبتاً خوبی برخوردار هستند.

این نوع از فرش از نظر قیمت،‌ گران‌ترین الیاف مصنوعی را دارد. و نسبت به فرش‌های دارای الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر گران‌تر است.

  1. فرش‌ ماشینی ابریشمی:

یکی از جذاب‌ترین و جدیدترین نوع تولیدات فرش های ماشینی، فرش ماشینی ابریشمی است که نمایانگر پیشرفت چشمگیر در عرصه صنعت فرش ماشینی در دهه‌های اخیر است. این فرش‌ها دارای تنوع بی‌نظیری از طرح و رنگ هستند و تراکم بالای این فرش‌ها ظرافت بیشتری به آنها می‌بخشد. فرش ماشینی ابریشمی شباهت بسیار زیادی به فرش‌های دستباف دارد و همین امر باعث شده است که این فرش‌ها را به عنوان فرش دستباف گونه یا طرح دستباف نیز بشناسند.

در تولید این نوع فرش از الیاف طبیعی بامبو، نخ آکریلیک و نخ ابریشم استفاده می‌شود. بنابراین برای مکان‌های پررفت و آمد، جلوی درب ورودی، آشپزخانه، اتاق کودک و مکان‌هایی که نیاز به شست و شوی بالایی دارند مناسب نمی‌باشد.

براق بودن، ضد حساسیت و عدم پرز از ویزگی‌های بارز فرش‌های ابریشمی است. اما این فرش‌ها به علت نازکی و حساسیت به شست و شو در مقابل شستشو و رطوبت بسیار آسیب پذیر هستند و شست و شوهای متعدد باعث کاهش استحکام آنها می‌شود. شستشوی فرش ماشینی ابریشمی نیاز به مهارت خاصی دارد. بهترین و اصولی‌ترین روش شستشوی فرش ماشینی ابریشمی کمک گرفتن از قالیشویی‌های معتبر می‌باشد.

  1. فرش ماشینی شگی (پرز بلند) :

یکی از انواع جدید فرش ماشینی که در این چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، فرش ماشینی شگی یا فرش ماشینی پرز بلند می‌باشد که دارای الیاف بلند و شکلی مدرن است؛ و به دلیل نرمی زیاد و شکلی متفاوت با فرش‌های سنتی، در مکانهایی مانند اتاق کودک، فضاهای معماری مدرن و دکوراسیون مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در رنگ آمیزی فرشهای شگی معمولا از رنگ‌ های شاد و روشن متناسب با فضاهای مدرن و از رنگ‌های ساده در فضاهای سنّتی استفاده می‌ شود. دشوار بودن شستشوی فرش ماشینی شگی از مهم‌ ترین معایب این نوع فرشها است و نیاز به ظرافت و دقت خاصی در شستشو دارند.

شستن فرش ماشینینکات مهم در شستشوی فرش ماشینی:

هرکدام از این نوع فرش‌ها تکنیک‌ها و روش خاص خود را دارند. مثلاً شستن فرش ماشینی که از جنس آکریلیک است کاملاً متفاوت با شستشوی فرش ماشینی است که از جنس مواد پلاستیکی مثل بی سی اف است.

 اطلاع از جنس و نوع الیاف فرش به این دلیل مهم است که باعث می‌شود در هنگام استفاده از آب و مواد شوینده حتماً دقت لازم را به عمل آورید. مثلاً آب مورد استفاده برای شستشوی فرش ماشینی باید کاملاً ولرم باشد ( نه خیلی داغ و نه خیلی سرد). استفاده از آب خیلی داغ موجب کاهش کیفیت و همچنین رنگ پس دادن فرش‌های پشمی و از بین رفتن نرمی و کیفیت اولیه فرش‌های با جنس پلاستیکی می‌شود.

مواد شوینده قلیایی برای شستشوی فرش توصیه نمی‌شود. بهترین انتخاب برای شستشوی فرش ماشینی در منزل استفاده از مواد شوینده خنثی است. چرا که این مواد به خوبی در آب حل می‌شوند و باعث پاک کردن تمام چرک و لکه از روی فرش‌ها می‌شوند.

استفاده از  پودر دستی به تنهایی موجب زبری فرش می‌شود. حتما آنرا با شامپو فرش ترکیب کرده و سپس استفاده نمایید. استفاده از ترکیب‌ شامپوفرش، سرکه سفید و جوش شیرین برای شستشوی فرش ماشینی در منزل توصیه می‌شود.

به هیچ وجه از وایتکس جهت شستشوی فرش ماشینی خود استفاده نکنید. این کار باعث پوسیدگی فرش و ریشه های آن می‌شود.

در شستشوی فرش ماشینی از برس هایی با بافت نرم استفاده کنید. برس های زبر و یا سیمی باعث آسیب به تار و پود فرش ماشینی می‌شوند. هرگز برس را برخلاف راه فرش نکشید.

برای خشک کردن فرش ماشینی آن را در فضای باز و دور از نور مستقیم خورشید پهن کنید تا به مرور زمان خشک شود. هرگز از وسایل حرارتی برای خشک کردن آن استفاده نکنید.

با توجه به اینکه فرش‌های ماشینی به دلیل داشتن الیاف پلاستیکی، گرد و غبار بیشتری را نسبت به فرش های دستباف جذب می‌کنند، شستشوی فرش ماشینی نیاز به توجه و دقت خاصی دارد. از این رو انتخاب قالیشویی مناسب و درجه یک ضروری می‌باشد.

یکی از مهمترین معیارها در انتخاب قالیشویی مناسب، داشتن مجوز از سمت اتحادیه صنف قالیشویان شهر می‌باشد. یکی از قالیشویان معتبر تهران قالیشویی امیدان است که دارای مجوز است.

شیوه‌های نامناسب در شستشوی فرش ماشینی به روش سنّتی:

همان طور که می‌دانید شستشوی فرش ماشینی به دو روش دستی در منزل  و یا به روش مکانیکی توسط شرکت های معتبر قالیشویی انجام می‌شود. اگرچه شستشوی فرش ماشینی در منزل نسبت به فرش دستباف راحت‌تر است، اما شیوه‌های نامناسب در شستشو و نظافت فرش‌ها یکی از اصلی‌ترین دلیل خراب شدن آنها می‌باشد. اما در صورتی که فرش ماشینی به صورت اصولی شسته شود، نه تنها کیفیت فرش حفظ می‌شود، بلکه بر طول عمر آن نیز افزوده می‌شود. این شیوه‌های نادرست عبارتند از:

  • مواد شوینده و شامپو فرش ها

استفاده از شوینده های نامناسب باعث آسیب رساندن به الیاف فرش می‌شود. گرچه شامپو فرش و مواد شوینده فراوانی در بازار وجود دارد اما نحوه استفاده آنها مهم تر از خود ماده شوینده می‌باشد. به عنوان مثال ریختن بیش از حد شامپو فرش، باقی ماندن مواد شوینده به مدت طولانی روی فرش، آبکشی ناقص و باقی ماندن شوینده ها در تار و پود فرش از جمله موارد آسیب رسان  هستند که در شستشوی فرش ماشینی به روش‌های سنّتی زیاد دیده می شود.

  • شستشو با آب فراوان

برخی افراد تصور می‌منند استفاده از آب فراوان باعث تمیزی فرش ماشینی و دستباف می‌شود، درحالیکه آب فراوان جذب فرش شده و موجب تغییر در رنگ، سنگینی فرش و همچنین عدم امکان حرکت فرش می شود. درنتیجه موقع خشک کردن فرش، امکان پاره شدن آن به دلیل سنگینی آن وجود دارد.

  • خشک نشدن کامل فرش ها

باقی ماندن رطوبت در تار و پود فرش، شیوه نامناسب دیگری است که باعث آسیب فرش می‌شود. در روش سنتی شستشوی فرش ماشینی، آب زیادی جذب الیاف قالی می شود که تا مدت‌ها در فرش باقی می ماند. باقی ماندن رطوبت در فرش باعث رشد قارچ و کپک و خراب شدن فرش می‌شود، همچنین موجب آلرژی به فرش نیز می شود.

از موارد دیگری که در اثر شستشوی نامناسب و غیر حرفه‌ای فرش‌های ماشینی ممکن است رخ دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی فرش
  • زردی ریشه‌ها و زردی فرش
  • زمخت شدن و زبر شدن فرش
  • پوسیدگی فرش

هزینه شستشوی فرش ماشینیخدمات قالیشویی امیدان :

در قالیشویی امیدان فرش‌ها به صورت حرفه‌ای با انواع دستگاه‌های پیشرفته شسته و خشک می‌شوند. از جمله تجهیزاتی که در این مکان استفاده می‌شود عبارتند از غبارگیری مکانیکی قبل از شستشو، دستگاه‌های تمام اتوماتیک شستشو، دستگاه شست‌و‌شوی ریلی، دستگاه‌های آبگیری فرش، گرمخانه یا خشک‌کن حرارتی. به عبارتی در قالی‌شویی‌ فرش‌ ماشینی و دستباف امیدان، فرش‌ها طی چند مرحله شسته و خشک می‌شوند. ابتدا به وسیله دستگاه‌های مخصوص فرش‌ها خاک‌گیری می‌شوند سپس آبدهی می‌شوند و درنهایت توسط دستگاه‌هایی در مدت زمان اندک خشک می‌شوند.

بهتر است شستشوی فرش دستباف و ماشینی و همچنین شستشوی فرش ابریشمی  خود را به قالی‌شویی‌های معتبر بسپارید. در قالیشویی‌ امیدان علاوه بر شستن فرش‌ها خدمات فرش نیز انجام می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

  • کارشناسی فرش:

 در قالیشویی امیدان فرش‌ها قبل از شستشو توسط کارشناسان فرش بررسی می‌شوند تا از بهترین مواد شوینده و بهترین روش شست و شو متناسب با نوع فرش استفاده کنند.

  • غبارگیری فرش:

ابتدایی‌ترین مرحله در شستشوی فرش ماشینی و دستباف، غبارگیری آن است. این مرحله قبل از خیس شدن فرش انجام می‌شود.

  • برسی سلامت فرش:

بعد از مرحله غبارگیری سلامت فرش کاملاً بررسی می‌شود و فرشهایی که نیاز به لکه‌گیری، ترمیم ریشه، پرداخت، شیرازه‌ بافی و غیره دارند، در صورت نیاز و با هماهنگی مشتری انجام می‌گیرد. اگر فرش معیوب باشد در زمان شست و شو عیب آن بیشتر می‌شود و در نتیجه آسیب بیشتری می‌بیند.

  • لکه برداری فرش:

فرش‌هایی که دچار لکه‌هایی مانند لکه چای، قهوه، شربت، لاک، چربی و غیره هستند ابتدا توسط متخصصان حرفه‌ای و با استفاده از مواد مخصوص از بین برنده همان لکه پاک می‌شوند.

  • رفوگری فرش:

فرش‌هایی که دچار سوختگی، پارگی و یا سوراخ‌ شدگی شده‌اند، در قالیشویی امیدان ترمیم، بازسازی و رفوکاری می‌شوند.

  • شیرازه و چرم دوزی:

رفوگر، شیرازه فرش‌هایی که بنا به دلایلی پاره یا از بین رفته‌اند را با استفاده از نخ مناسب ترمیم می‌کند. و در مواردی که  لبه‌های طولی فرش به داخل آن لوله شده باشند، با چرم دوزی اقدام به رفع این عیوب می‌کند.

  • ریشه‌زنی فرش:

در مواقعی که ریشه‌های ابتدا و انتهای فرش از بین رفته باشند، رفوگر با استفاده از روش ریشه‌زنی آماده و یا روش ریشه‌بافی (ریشه‌کشی) اقدام به ترمیم فرش می‌نماید.

  • رنگ‌برداری فرش:

فرش‌هایی که در اثر شستشوی نامناسب و یا عوامل دیگری دچار تداخل رنگ شده‌اند، در قالیشویی توسط رنگبرداران متخصص رنگبرداری می‌شوند.

  • دارکشی فرش:

فرش‌هایی که دچار کجی هستند، توسط دارکش‌های باتجربه دارکشی می‌شوند تا این نقیصه برطرف شود.

  • قلم‌زنی فرش:

در برخی مواقع رنگ فرش‌ها به دلایلی کمرنگ و یا بور می‌شود، که در این حالت فرش به صورت کاملاً تخصصی توسط کارشناسان رنگرز، قلم‌زنی می‌شود.

  • آبگیری فرش:

با استفاده از دستگاه‌هایی عمل آبگیری از فرش انجام می‌شود که کمک زیادی به تسریع در خشک شدن فرش در کمترین زمان می‌کند.

  • خشک کن:

در قالی‌شویی امیدان فرش‌ها بعد از مرحله آبگیری، در گرمخانه و توسط حرارت دهنده‌ها به صورت استاندارد حرارت داده می‌شوند و سپس از داربست‌های ویژه‌ای آویزان و در کوتاهترین زمان خشک می‌شوند.

  • کنترل کیفیت فرش:

پس از طی تمام مراحل شستشوی فرش ماشینی، فرش‌ها توسط ناظرین کیفی کارخانه از لحاظ سلامت و انجام خدمات فرش‌ها مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند.

شستشوی فرش ماشینی و دستباف در قالیشویی امیدان با استفاده از مواد شوینده خارجی و خنثی انجام می‌شود. چرا که مواد اسیدی و یا قلیایی باعث آسیب فرش می‌شوند. نحوه‌ شستشوی فرش‌های ماشینی طوری تعیین می‌گردد که به تار و پود و بافت آنها آسیبی وارد نکند و قیمت شستشوی فرش ماشینی بر اساس مواد استفاده شده و خدمات فرش متفاوت می‌باشد.

همچنین افراد مجرب و آموزش‌دیده در این قالیشویی، اقدام به شستشوی فرش ماشینی با رعایت موارد مذهبی و اسلامی می‌کنند و آماده ارائه خدمات به شهروندان در شرق، غرب، شمال و جنوب تهران می‌باشند. برای اطلاع از قیمت خدمات قالیشویی امیدان با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *