شستشوی فرش ابریشم به دلیل ظرافت و حساسیت بیشتر و اختلاف قیمت نسبتاً بالایی که فرش ابریشم نسبت به سایر فرش‌ها دارد، مستلزم رعایت اصول و توجه خاصی در حین شستشو است. اگر نحوه شستن فرش ابریشم به صورت اصولی و کامل انجام نگیرد، فرش‌ها کدر و مات شده و به زیبایی روز اول نخواهند بود.

پیشنهاد ما به شما در مرحله اول نگهداری صحیح از فرش ابریشم و جلوگیری از کثیف شدن یا آسیب رساندن به آن است. اما اگر بنا به دلایلی نیاز به شستشوی فرش ابریشم شدید، نگران نباشید و با همراهی ما در ادامه مقاله از مراحل شستن فرش ابریشم در منزل و قالیشویی، نکات ضروری در حین شستشوی فرش ابریشم، بایدها و نبایدهای شستشوی فرش ابریشم در منزل به صورت کاملاً تخصصی آگاه شوید و یا شستشوی آن را به قالیشویی امیدان بسپارید و با بهترین کیفیت شستشو، آن را درب منزل تحویل بگیرید.

شستشو فرش ابریشمفرش ابریشم:

فرش‌های ابریشمی جزء فرشهای گران قیمت و لوکس بوده و از نظر قدمت تاریخی به زمان صفویه برمی‌گردند. این فرش‌ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند و هر کدام ویژگی های منحصر به خود را دارند. در مقایسه با فرش‌های غیر ابریشمی، به دلیل بافت ریز، درخشندگی و صیقلی بودن کرک‌ها و نخ خاب بکار گرفته شده در آنها و کیفیت عالی و رنگ طبیعی، نماد زیبایی و مجلل بودن خانه هستند.

در بافت فرش ماشینی ابریشمی از نخ طبیعی بامبو و ابریشم طبیعی استفاده می شود که باعث افزایش ظرافت و زیبایی این فرش‌ها شده است.

 فرش ماشینی ابریشمی، به حدی به فرش دستباف شباهت دارد که بسیاری از افراد، از تشخیص آنها عاجزند.

کیفیت فرش‌های ابریشمی از لحاظ جنس نخ فرش، تراکم بافت فرش، هارمونی و نوع رنگ‌ها و طرح فرش سنجیده می‌شود.

 

ویژگی‌های فرش ابریشمی:

ابریشم، الیاف جادویی است که به طور باور نکردنی نازک و فوق العاده قوی است و زمانی که نور توسط ساختار منشوری الیاف منعکس ‌شود، بر درخشندگی و زیبایی رنگ‌ها افزوده می‌شود. گرچه ابریشم نرم است اما به طور استثنایی بادوام می‌باشد. ابریشم هنوز هم از الیاف تجملی اصلی است. درواقع ابریشم طبیعی از گران قیمت‌ترین و بادوام‌ترین الیاف موجود در بازار است.

در فرش‌های ابریشم ماشینی، اغلب از ابریشم مصنوعی استفاده می‌شود که این ابریشم‌ها نیز مانند ابریشم طبیعی براق و درخشنده هستند؛ و قیمت آنها از فرش‌های ابریشم طبیعی پایین‌تر است.

فرش‌هایی که با ابریشم بافته می‌شوند به هیچ وجه پرزدهی ندارند و از این رو ضد حساسیت هستند؛ از طرفی نداشتن پرز باعث افزایش جلا و درخشندگی آنها می شود. این فرش‌ها متناسب با میزان ابریشمی که در بافت آنها به کار رفته است به فرش تمام ابریشم، فرش گل ابریشم و فرش کف ابریشم تقسیم‌بندی می‌شوند.

دشواری در شستشوی فرش ابریشمی ، نازک بودن و ضخامت کم، مقاومت کم در برابر حرارت، سایش و فشار از معایب اصلی فرش‌های ابریشمی است. اما اگر اصول نگهداری، مراقبت و شستشوی فرش ابریشم را رعایت کنیم، می‌توانیم از مزایای آن بیشتر بهره‌مند شویم.

شستن فرش ابریشمیمراحل و نحوه شستشوی فرش ابریشم در منزل:

شستشوی فرش‌های ابریشمی تفاوت زیادی با شستشوی فرش‌های ماشینی و دستباف ندارد. اما رعایت چند نکته در حین شست و شو منجر به حفظ سلامت این نوع از فرش‌ها می‌شود و در افزایش طول عمر و زیبایی آن‌ها بسیار موثر است. اگر قصد شستشوی فرش ابریشمی خود در منزل را دارید، مراحل ذکر شده برای نحوه شستشوی فرش ابریشمی در این مقاله را به ترتیب گفته شده طی کنید تا از شستشوی اصولی و صحیح بهره‌مند شوید.

 

مرحله اول: غبارگیری فرش ابریشم

در مرحله اول با استفاده از جاروبرقی، جارودستی و تکاندن فرش ابریشم به غبارگیری آن بپردازید. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از جاروبرقی برای فرش‌های ابریشم به دلیل حساسیتی که دارند، نیروی جاروبرقی خود را کاهش دهید تا آسیبی به الیاف‌ آن وارد نشود.

مرحله دوم: چک‌کردن فرش ابریشم

چک‌کردن فرش ابریشم از لحاظ فرسودگی، سوختگی، پارگی و لکه‌گیری از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از شستشوی فرش ابریشم انجام می‌شود. چون این فرش‌ها ابتدا باید ترمیم شوند تا موقع شستن دچار آسیب بیشتر نشوند.

مرحله سوم: انتخاب مواد شوینده مناسب

برای شستشوی فرش ابریشم از مواد شوینده خنثی مانند شامپو فرش، پودر صابون و پودر دستی که از قدرت پاک‌کنندگی کمتری برخوردار هستند، استفاده کنید. زیرا استفاده از شوینده‌های نامناسب و ناسازگار به رنگ و الیاف فرش آسیب بسیار زیادی وارد می‌کند.

مرحله چهارم: شستشوی فرش ابریشم

فرش‌های ابریشمی باید با آب ولرم و یا سرد شسته شوند. آب داغ و ساییدن فرش باعث آسیب به بافت این فرش‌ها می‌شود. در صورتی‌که شستشوی فرش ابریشمی به درستی انجام نگیرد فرش مات و کدر می‌شود و زیبایی اولیه‌ خود را از دست می‌دهد. شستشوی این فرش‌ها نیاز به مهارت خاصی دارد، در صورتیکه فاقد مهارتهای لازم در شستشوی فرش ماشینی هستید، بهتر است شستشوی آنرا به افراد متخصص و قالیشویی معتبر بسپارید.

مرحله پنجم: آبکشی فرش ابریشم

مهمترین مرحله در شستشوی فرش ابریشم مرحله آبکشی کردن فرش است. سعی کنید این مرحله به دقت انجام شود و تا حد امکان آبی داخل فرش باقی نماند. سپس به مدت یک ساعت فرش را در همان حالت رها کنید تا آب اضافی آن خارج شود. حرکت ندادن فرش در این مرحله منجر به حفظ رنگ قسمت‌های مختلف آن می‌شود.

مرحله ششم: خشک کردن فرش ابریشم

در نهایت پس از خالی شدن آب فرش، آنرا از پشت در برابر نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. نور مستقیم خورشید باعث از بین رفتن رنگ فرش خواهد شد. برای برگرداندن خواب فرش به حالت اولیه آنرا روی زمین پهن کنید و با استفاده از برس فرش، آن را برس بزنید.

اما به یاد داشته باشید که نحوه شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی‌ها به مراتب حرفه‌ای‌تر و تخصص‌تر است. از آنجایی که الیاف فرش ابریشمی دارای رنگ طبیعی هستند، امکان دارد در هنگام شستشو رنگ پس دهند و با رنگ‌پریدگی فرش مواجه شوید.

توصیه ما به شما این است که اقدام به شستن قالی‌های ابریشمی خود در منزل ننمایید، و از قالیشویی‌های معتبر کمک بگیرید. اما قبل از آنکه شستشوی فرش خود را به قالی‌شویی بسپارید، لازم است اطمینان حاصل کنید که آیا قالیشویی مورد نظر تمام نکات لازم در شستشوی فرش ابریشمی را رعایت می‌کند یا خیر.

 

ویژگی قالیشویی معتبر:

مهارت داشتن پرسنل و استفاده از تجهیزات به‌روز و داشتن مجوز از سوی اتحادیه قالیشویان از جمله فاکتورهایی است که باعث جلب اعتماد مشتری و اعتباربخشی قالیشویی می‌شود. شستشوی فرش، قالی، قالیچه، موکت و مبل تنها مستلزم آب و مواد شوینده نیست؛ بلکه شستشوی آنها با توجه به بافتی که دارند کاملاً از هم متفاوت است. مخصوصاً شستشوی فرش ابریشمی که یکی از فرش‎‌های ارزشمند می‌باشد و شستشوی آن در منزل علاوه بر نیاز به زور بازو، مستلزم دانش است. برای شستشوی آن در قالیشویی باید از اعتبار و مجوز داشتن قالیشویی اطمینان حاصل کرد.

قالیشویی امیدان تهران با بهره مندی از ماشین آلات به‌روز و پرسنل با تجربه و ماهر، شستشوی فرش ابریشمی شما را با اطمینان کافی و بالاترین درجه کیفی و با هدف کسب رضایت مشتریان انجام می‌دهد. در این قالیشویی فرشهای ابریشمی طی مراحل زیر شسته می‌شوند.

شستشو فرش ابریشمیمراحل شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی امیدان:

قالیشویی امیدان با توجه به جنس و نوع فرش ابریشم (چله ابریشم، کرک ابریشم و گل ابریشم)، اقدام به شستشوی فرش‌ها می‌نماید. از طرف دیگر با توجه به این که فرش ابریشم در این مجموعه با مواد شوینده مناسب شسته می‌شود، فرش کاملاً پاکیزه می‌شود و به هیچ عنوان از شفافیت آن کم نمی‌شود. در واقع قالیشویی امیدان طبق مراحل زیر اقدام به شستشوی فرش ابریشم طبیعی و مصنوعی با بهترین کیفیت و مطابق با نرخ مصوب اتحادیه قالیشویی می‌نماید.

در مرحله اول فرش‌های ابریشمی با احتیاط غبارگیری می‌شوند.

قبل از خیساندن و شستشوی فرش ابریشم ، فرش‌ها از لحاظ سوختگی، پارگی و … بررسی می‌شوند و در صورت لزوم و طبق درخواست مشتری خدمات فرش از قبیل ریشه‌بافی فرش، رفو‌گری فرش، قلم زنی، دارکشی، عملیات پرداخت و غیره بر روی آنها انجام می‌شود.

از آنجایی که فرش‌های نفیس و ابریشمی در برابر گرما بسیار حساس هستند و سریع تغییر شکل می‌دهند، در شستشوی آنها از آب سرد استفاده می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از تغییر رنگ فرش ابریشمی از ماده‌ای به نام هیدروسولفید سدیم به میزان مناسب استفاده می‌شود. و با استفاده از مواد قلیایی و محلول کلسیم هیپوکلریت به جلا و درخشندگی فرش کمک می‌شود.

فرش‌های ابریشمی در برابر مواد شیمیایی بسیار حساس هستند پس نیاز هست از مواد شیمیایی خاص و از روش اعلاشویی استفاده شود. بنابراین در این قالیشویی با استفاده از مناسب ترین مواد شوینده، به شستشوی فرش ابریشمی می‌پردازند تا در نهایت پاکیزگی، از زیبایی و شفافیت آن کم نشود.

پس از شستشوی فرش ابریشم با ترفندهای خاص قالیشویی، اقدام به آبکشی فرش‌ها می‌کنند. در این مجموعه از کشیدن پارو بر روی فرش‌های ابریشمی اجتناب می‌شود. زیرا پارو کشیدن باعث صدمه و آسیب به آنها می‌شود. پس شستشوی آنها در دستگاه‌های ریلی و به شیوه خاصی انجام می‌شود.

خشک کردن فرش‌‌های ابریشمی در گرمخانه انجام می‌شود. چرا که خشک کردن آنها در فضای باز و در فصل گرم باعث آفتاب سوختگی و رنگ پریدگی، و در فصل سرما باعث خشکی و کدری فرش‌ها می‌شود.

برای درخشندگی بیشتر فرش‌های ابریشمی و جلوگیری از چروک شدن و لول شدن گوشه‌های فرش پس از خشک شدن، آنها را اتوکشی می‌کنند.

قیمت شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی امیدان بسته به نوع شستشوی فرش دارد. شست و شوی عادی مناسب این فرش‌ها نمی‌باشد و با تشخیص کارشناس توصیه به اعلاشویی یا ابریشم‌شویی می‌شود.

سعی کنید شستشوی فرش ابریشم خود را به یک متخصص ویا قالیشویی مجرب بسپارید. متخصصین با تجربه با تشخیص نوع و قدمت فرش از پاک کننده مخصوصی برای حفظ سلامت فرش استفاده می‌کنند. با این حال اگر قصد دارید در منزل فرش ماشینی ابریشمی خود را بشویید نکات زیر را هم در نظر داشته باشید.

بایدها و نبایدهای شستشوی فرش ابریشم در منزل:

  • سعی کنید مراحل شستشوی فرش ابریشمی که در بالا ذکر شد را مرحله به مرحله اجرا کنید.
  • قبل از عمل شست و شو با استفاده از یک دستمال سفید مرطوب از رنگ دهی آن مطمئن شوید.
  • اگر فرش ابریشم بو گرفته باشد، جوش شیرین را روی آن بریزید و پس از یک ساعت جاروبرقی بکشید سپس اقدام به شستشوی آن نمایید.
  • فرش‌هایی که رنگ پس می‌دهند نباید به مدت طولانی آنها را خیس کرد. خیس کردن قالی ابریشم قبل از شستشوی آن باعث می‌شود فرش رنگ پس دهد و تداخل رنگ روی دهد.
  • در هنگام شستن فرش ابریشم به جای استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی، از صابون‌ها و لکه‌برهای طبیعی، پودر دستی و یا شامپو فرش که قدرت کمی دارند، استفاده کنید. مواد شیمیایی قلیایی برای فرش ابریشم مضر هستند. بهترین شوینده برای شستشوی فرش ابریشم ، شوینده‌‌های خنثی هستند که روی فرش تأثیر نمی‌گذارند.
  • به جای شستشوی فرش ابریشم با اسفنج یا ابر، از پارچه نرم استفاده کنید؛ زیرا ابر حالت راه راه به فرش ابریشم می‌دهد و آن را زبر می‌کند.
  • هرگز فرش ابریشمی شسته شده را لوله نکنید و یا با پارو آنرا آبگیری نکنید. بدترین روش برای آبگیری از فرش ابریشم بعد از شست و شو استفاده از پاروی فلزی و وارد کردن ضربات محکم به آن است.
  • به هیچ وجه فشار، ساییدگی، اصطکاک و حتی گرما روی فرش ایجاد نکنید.
  • اجازه دهید فرش به طور کامل خشک شود و سپس از آن استفاده کنید چرا که رطوبت باقی مانده میان پرزهای فرش ابریشم باعث ایجاد بوی بد و پوسیدگی فرش خواهد شد.
  • از شستشوی فراوان فرش ابریشم پرهیز کنید. شستشوی فرش ابریشمی را هر دو یا سه سال انجام دهید.

خدمات قالیشوییچه کنیم فرش‌های ابریشمی کمتر نیاز به شستشو داشته باشند؟

با استفاده از روش های غبارگیری و لکه بری، می‌توانید تعداد دفعات شستشوی فرش‌ ابریشمی خود را کاهش دهید.

  • غبارگیری:

گرد و غبار، ذرات آلوده‌ای هستند که در هوا پراکنده‌اند و به ‌مرور زمان در بین پرزهای فرش نشست می‌کنند. در صورتی که فرش ابریشم قبل از شستشو غبارگیری نشود، این ذرات در برخورد با آب، یک لایه گلی نازک را تشکیل می‎دهند که در صورت عدم شستشوی صحیح لابه‌لای پرزهای فرش باقی می‌مانند و پس از مدتی منجر به فرسودگی فرش می‌شوند.

بهترین راه برای از بین بردن گرد وغبار فرش ابریشمی، استفاده از جاروبرقی است. این کار را با قدرت کم جاروبرقی و در جهت خواب فرش و بدون استفاده از سر پرزدار جاروبرقی انجام دهید تا به بافت فرش آسیبی وارد نشود. اگر جاروبرقی در دسترس ندارید، می توانید به وسیله یک جاروی دستی این کار را انجام دهید. پس از آن که روی فرش را جارو زدید، بهتر است که پشت فرش را هم جارو کنید.

هرگز برای از بین بردن گرد و غبار داخل فرش ابریشم، به آن ضربه نزنید. کافی است فرش را به آرامی در محیط باز تکان دهید.

  •  لکه‌ بری:

همانند دیگر فرش‌ها سرعت عمل در پاک کردن لکه‌های فرش ابریشمی بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر ماده غذایی روی فرش ابریشم ریخت، فوراً و در اسرع وقت نسبت به تمیز کردن و شستشوی فرش ابریشمی اقدام کنید. این کار را با یک قاشق غذاخوری و به آرامی انجام دهید؛ و سپس با استفاده از آب و یک شوینده طبیعی مثل جوش شیرین محل آلودگی را پاک کنید.

 هنگام لکه بری مراقب باشید که محل ایجاد لکه را گسترش ندهید و یا آلودگی را به عمق فرش منتقل نکنید. همچنین پس از تمیز شدن فرش بسته به میزان رطوبت حاصل شده، اجازه دهید فرش در مجاورت هوا خشک شود. برای خشک شدن آن عجله نکنید و بگذارید فرش به صورت طبیعی خشک شود.

به هیچ وجه از وسایل گرمازا مثل سشوار و یا اتو برای خشک کردن فرش ابریشم استفاده نکنید چرا که ممکن است به بافت فرش آسیب وارد شود.

توجه کنید اگر لکه ایجاد شده، از مواد رنگی مانند جوهر و یا خون باشد، بهتر است برای پاک کردن لکه، آن را به قالیشویی متخصص در این زمینه بسپارید و خودتان این کار را انجام ندهید.

لکه‌های ادرار علاوه بر اینکه رنگ زردی را از خود بر جای می‌گذارند، بوی نامطبوعی نیز تولید می‌کنند؛ پس پاک کردن و شستشوی لکه ادرار از فرش بسیار مهم است. جهت شستن و پاک کردن فرش نجس، ابتدا محل لکه را توسط پارچه‌ای تمیز مالش دهید. یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری سرکه را به دو لیوان آب اضافه کنید و پارچه را به این محلول آغشته کنید و به آرامی روی قسمت لکه شده مالش دهید و با یک پارچه سفید آب این قسمت را جذب کنید تا خشک شود.

اگر عین نجاست از فرش شما برطرف نشد، یا لکه همچنان باقی مانده بود و از بین نرفته بود، می‌توانید به قالیشویی امیدان مراجعه کنید و از خدمات آن استفاده کنید، در قالیشویی امیدان، فرش‌های ابریشمی نجس با دستگاه های مخصوص شسته و با استفاده از آب کر پاک و تطهیر می‌شوند.

همچنین پهن کردن فرش ابریشمی در مکان‌های کم رفت و آمد، به دور از تابش مستقیم نور خورشید و گرد و غبار و رطوبت باعث می‌شود نه تنها فرشی سالم و تمیز داشته باشید؛ بلکه به طولانی بودن زمان شستشوی فرش ابریشمی نیز منجر می‌شود.

کارخانه قالیشویی امیدان با مجهز بودن به شعب در سراسر شهر تهران و در ۲۴ ساعت روز آماده خدمات رسانی به شما همشهریان عزیز می‌باشد. جهت استفاده از خدمات این قالیشویی می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *