در اولین لحظه ای که یک فرش دچار سوختگی می شود، اولین سوالی که در ذهن افراد نقش می بندد این است که آیا فرش سوخته تعمیر می شود ؟ برخلاف تصور بسیاری از افراد که به صورت خودکار به این سوال پاسخ منفی می دهند، روش های بسیاری برای رفع سوختگی قالی ها وجود دارد.
سوختن یک فرش اگرچه اتفاقی بسیار ناگوار است و برخلاف ایجاد لک و آسیب های دیگر با شستشو برطرف نمی شود اما با وجود راهکارهای امروزی جای امیدواری دارد. البته باید بدانید که برای هر نوع سوختگی روشی جداگانه وجود دارد.
همچنین اینکه تا چه اندازه شیوه مورد نظر شما پاسخگو باشد، به نوع قالی شما وابسته است. بنابراین می توان گفت باید ابتدا اطلاعات کافی را در رابطه با روش های برطرف کردن جای سوختگی قالی ها کسب کنید. سپس می توانید با کمک بهترین روش، زردی و سوختگی فرش خود را رفع و آن را مانند روز اول کنید.

آیا فرش سوخته تعمیر می شود ؟

آیا فرش سوخته تعمیر می شودسوختگی نه تنها برای انسان ها و موجودات زنده بلکه برای اشیا به خصوص فرش ها اتفاقی دردناک به شمار می رود. البته دردناکی سوختن قالی بیشتر برای صاحبان آن ها است. زیرا فرش ها قیمتی ترین اجزای منازل هستند و سوختگی یکی از عواملی است که تاثیری بسیاری بر زیبایی، جلوه و نقش و رنگ آن ها دارد.
چنان که بسیاری از افراد بلافاصله پس از مشاهده این مشکل نسبت به تعویض قالی خود اقدام می کنند. البته آن ها اگر بدانند که با شیوه های مختلف می توانند سوختگی فرش خود را برطرف کنند، شاید خود را از پرداخت چنین هزینه گزافی نجات دهند.
منظور ما را درست متوجه شدید. اگر فرش شما نیز به تازگی به هر دلیل دچار سوختگی شده است، جای هیچ نگرانی نیست. زیرا راه های بسیاری وجود دارد که بتوانید نسبت به رفع جای آن اقدام کنید و مجبور به خرید فرش جدید نباشید.

تعمیر فرش سوخته بر اساس نوع فرش و سوختگی آن

در پاسخ به این سوال که آیا فرش سوخته تعمیر می شود ، باید بدانید عوامل بسیاری در تعمیر این قالی ها تاثیر دارند. چنان که بر اساس این عوامل روش مورد استفاده برای تعمیر فرش متفاوت هستند. یکی از این عوامل به نوع فرش مربوط می شود.
به عنوان مثال ترمیم فرش سوخته دستباف با تعمیر فرش های ماشینی سوخته بسیار متفاوت است. زیرا قالی های دستباف حساسیت بیشتری نسبت به مدل های ماشینی دارند و در تعمیر و ترمیم آن ها باید نکات مهمی را مد نظر داشت.
دیگر دسته از عوامل موثر بر رفع سوختگی قالی ها، نوع سوختگی است. به طوری که امروزه روش های برطرف کردن سوختگی را بر این اساس دسته بندی می کنند. سوختن قالی با هر وسیله و به هر طریقی، لکه ای متفاوت ایجاد می کند که نیازمند روشی به خصوص است تا رفع شود.
بنابراین ما در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به معرفی چند شیوه برای رفع انواع سوختگی در قالی های مختلف می پردازیم:

تفاوت تعمیر فرش های دستباف و ماشینی سوخته

اگر به دنبال پاسخ این سوال که آیا فرش سوخته تعمیر می شود ؟ هستید، پیش از هر چیز باید بدانید تعمیر قالی های سوخته دستباف با ماشینی مانند شیرازه دوزی فرش دستباف و ماشینی تاحدودی متفاوت است. ابتدایی ترین مرحله برای رفع سوختگی قالی های دستباف و ماشینی این است که روی سطح سوختگی سنباده کشیده شود و سپس روی محل مورد نظر را جارو بکشید.تعمیر و ترمیم فرش سوخته
اما در مرحله دوم برای تعمیر فرش های دستباف سوخته باید نصفه چند عدد پیاز را روی محل مورد نظر قرار دهید و پس از ۳۰ دقیقه آن ها را بردارید و با دستمال محل را تمیز کنید. سپس باید مقداری یخ را روی محل سوختگی بگذارید تا دمای آن کم شود.
در مرحله آخر باید محلی که سوخته است را با برس شانه بزنید و روی آن را دوباره جارو کنید تا مانند اطراف شود و هیچ جای سوختگی باقی نماند. اما برای تعمیر سوختگی قالی های ماشینی پس از سمباده و جارو کشیدن با الیاف بخشی که سوخته است را با قیچی جدا کنید.
سپس برای رفع باقی مانده های سوختگی می توانید از دستمال آغشته به آب، میع ظرفشویی و سرکه استفاده و محل مورد نظر را تمیز کنید. سپس با اسپری آب محل را خیس و سپس آن را خشک کنید. در صورتی که این شیوه آنطور که باید، لکه سوختگی را برطرف نکرد، می توانید از قالیشویی امیدان کمک بگیرید.

تعمیر فرش های سوخته با موارد مختلف

اگر می خواهید بدانید که آیا فرش سوخته تعمیر می شود و چگونه می توان این کار را انجام داد، ابتدا باید نوع سوختگی قالی دستباف یا ماشینی خود را مشخص کنید. زیرا برای تعمیر فرش سوخته با قابلمه، سیگار، اتو، شمع وغیره از روش های مختلفی استفاده می شود.
بنابراین ما در این بخش به معرفی این شیوه های مخصوص برای هر نوع سوختگی می پردازیم:

سوختگی سیگار

برای تعمیر فرش های سوخته با سیگار می توان از قیچی، موچین یا ریش تراش برای جدا کردن الیاف های سوخته استفاده کرد. همچنین می توانید با استفاده از سمباده و جاروبرقی نسبت به رفع سوختگی و جمع کردن باقی مانده های آن اقدام کنید. روش های دیگر برای ترمیم فرش سوخته با سیگار نیز استفاده از محلول آب با آب اکسیژنه یا جدا کردن بخشی از فرش و چسباندن آن به جای قسمت سوخته است.

سوختگی با اتو

اگر می خواهید سوختگی فرش خود با اتو را با شیوه های خانگی تعمیر کنید، می توانید از پیاز استفاده کنید. چند عدد پیاز قاچ شده را روی جای سوختگی بگذارید و پس از چند دقیقه محل مورد نظر را با آب سرد شستشو دهید. البته در صورتی سوختگی عمیق دیگر این کار نتیجه بخش نخواهد بود و می توانید از خدمات قالیشویی امیدان فعال در حیطه شیرازه دوزی، چرمدوزی، رفوگری و ریشه بافی فرش در این راستا بهره مند شوید.

سوختگی با قابلمه

در پاسخ به این سوال که آیا فرش سوخته تعمیر می شود، باید بدانید اگر قالی شما با قابلمه سوخته است؛ می توانید با یخ آن را تعمیر کنید. ابتدا یخ را روی محل سوخته قرار و آن را روی محل مالش دهید. سپس زمانی که متوجه شدید دمای محل کاهش پیدا کرده است، با یک شانه دندانه ریز نسبت به شانه کردن الیاف های سوخته اقدام کنید.
در مرحله بعد باید با دستمالی مرطوب روی محل بکشید و مراحل را از ابتدا تکرار کنید. محلول آب اکسیژنه و آب نیز برای رفع رنگ زرد سوختگی با قابلمه کاربردی است.

سوختگی با شمع

سوختگی فرش با شمع اگرچه بسیار رایج اما دارای روشی آسان برای تعمیر است. برای تعمیر فرش سوخته با شمع مراحل زیر را باید طی کنید:
• با دستمال خشک شمع ذوب شده روی فرش را بردارید اما دستمال را روی آن نکشید که پخش نشود.
• با یک ابزار باقی مانده های شمع روی فرش را بتراشید.
• یک دستمال نخی تمیز روی لکه شمع قرار دهید و با اتو با حرارت ملایم به آرامی روی آن بکشید.
• سپس محل مورد نظر را با برس شانه بزنید.

سوختگی با ذغالترمیم فرش سوخته با زغال

اگر فرش شما با ذغال سوخته است و می پرسید آیا فرش سوخته تعمیر می شود یا خیر، یک قیچی یا سمباده آماده و با استفاده از آن ها الیاف های سوخته را جدا کنید. سپس روی محل مورد نظر، لایه ای ضخیم از شامپو فرش بریزید و صبر کنید تا خشک شود. سپس روی محل سوختگی را جارو بکشید. در صورتی که برطرف نشد، باید از خدمات رفوگری فرش در مراکز قالیشویی معتبر استفاده کنید.

بهترین روش ترمیم فرش سوخته در قالیشویی امیدان

شیوه هایی که تا به اینجا برای تعمیر فرش های سوخته ذکر شده، خانگی هستند و شاید آنچنان که انتظار دارید نتیجه بخش نباشند. بنابراین اگر نگران سلامت و زیبایی قالی خود هستید، باید از بهترین روش استفاده کنید.
بهترین و کابردی ترین شیوه برای رفع انواع سوختگی قالی های مختلف، رفوگری است. البته این کار باید توسط افراد متخصص در مراکز معتبر و حرفه ای انجام شود. در این رابطه باید بدانید در قالیشویی امیدان افرادی حرفه ای، مجرب و متخصص با استفاده از ابزارهای تخصصی و امکانات به روز نسبت به رفو و ترمیم فرش های سوخته اقدام می کنند.
به طوری که قالی خود را مانند روز اول و بدون هیچ اثری از سوختگی دریافت خواهید کرد. در این مجموعه خدمات دیگری مانند ریشه بافی، شیرازه دوزی، مرمت، شستشو و چرمدوزی فرش نیز در زمان کوتاه و با قیمت مناسب ارائه می شود.

در نتیجه

از گذشته تا کنون سوختگی قالی برای همه افراد اتفاقی ناراحت کننده محسوب می شود و بسیاری می پرسند آیا فرش سوخته تعمیر می شود که مجبور به تعویض آن نباشیم؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید امروزه با وجود ابزارها و امکانات موجود نه تنها قالی شما تعمیر می شود بلکه مانند روز اول خواهد شد.
در این راستا از شیوه های مختلفی می توان استفاده کرد که برخی خانگی و بعضی نیز تخصصی هستند و باید در قالیشویی انجام شوند. البته روش تعمیر فرش های سوخته نسبت به نوع قالی از جمله ماشینی و دستباف و چگونگی سوختگی آن متفاوت است.
چنان که روش مورد استفاده برای ترمیم سوختگی قالی با اتو با سوختگی با قابلمه، شمع وغیره تفاوت دارد. همچنین باید بدانید بهترین شیوه که عملکرد بهتری نسبت به روش های خانگی دارد، رفوگری فرش توسط افرادی متخصص در قالیشویی های معتبر مانند قالیشویی امیدان است. بنابراین اگر می خواهید فرش شما مانند روز اول شود، می توانید از خدمات ارزان امیدان بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *