به احتمال زیاد برای همه ما اتفاق افتاده که پس از چندین بار استفاده از فرش ها و شستشوی آن ها، ریشه ها و یا حتی بافت خود فرش زرد می شود. این اتفاق به خاطر ماندن آلودگی و آب چرک و آب زرد هایی بوده که پس از شستشو از فرش خارج خواهد شد و بعد از خشک شدن نشست می کنند و بافت فرش را نابود می سازند یا ریشه های فرش را که انتهای فرش هستند را زرد خواهد کرد. این اتفاق به ویژه زمانی می افتد که فرش ها در منزل شسته شود و با انجام کار پهن کردن آن روی دیوارها یا پارو کشیدن آن ها همه آب چرک ها را به سوی ریشه یا بافت فرش خواهند برد. از این رو برای از بین بردن لکه زرد فرش باید اموری را انجام دهید که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

بعضی اوقات شوینده های نامناسب و بی کیفیت بر الیاف فرش تاثیر گذاشته و برخی اوقات هم جارو نکشیدن فرش پیش از شستشو، آلودگی ها را وارد بافت فرش خواهد کرد. یکی از راه های جلوگیری از این اتفاق شستشوی فرش ها به وسیله قالیشویی ها معتبر و بزرگ نظیر قالیشویی امیدان می باشد. ولی از روش های خانگی هم می توانید استفاده نمائید.

زردی فرش

زردی فرش در حقیقت تغییر رنگ آن با لکه ‌های زرد خواهد بود. این اتفاق در اثر موادی که الیاف فرش را لکه ‌دار خواهند کرد رخ داده یا در اثر مواد شیمیایی که زمان تولید و ساخت فرش در کارخانه استفاده خواهد شد. این لکه ‌های زرد ممکن است بعد از شستشوی فرش پدیدار شوند.لکه برداری فرش

از بین بردن لکه زرد فرش و ریشه فرش بعد از شستشو

زرد شدن فرش ها پس از شستشو آن یک مساله ناراحت کننده می باشد به خاطر آن که جلوه بدی به فرش داده و این گونه به نظر می رسد که فرش را نشسته اید. اغلب فرش و ریشه آن بعد از شستشو در منزل به خاطر عللی نظیر ماندن آب چرک و آلوده در ریشه ‌ها یا استفاده از شوینده ‌های نامرغوب، زرد خواهد شد. ولی جای نگرانی ندارد چون راه های گوناگونی برای حل این مشکل وجود دارد. که اگر به درستی انجام شود نتیجه رضایت بخشی در پی دارد. اما باید بدانید که بهترین راه برای تمیز کردن لکه زرد فرش، استفاده از قالیشویی های معتبر نظیر قالیشویی امیدان است که با استفاده از دستگاه های مدرن و مجهز این کار را به راحتی انجام می دهند.

شستن نادرست و خشک نشدن کامل آن سبب زردی، بوی بد و نامطبوع و حتی شکستگی فرش خواهد شد. زردی فرش اغلب در فرآیند پایانی شستشو، اتفاق می ‌افتد. اگر بعد از تمام شدن شستشوی فرش، آب و آلودگی ‌ها به طور کامل تخلیه نشود، لکه ‌های زردی بر روی فرش و ریشه ‌ها ایجاد خواهد شد.

یکی از مزایای شستشوی فرش در قالیشویی امیدان مرحله خشک کردن آن می باشد که توسط خشک ‌کن‌ های صنعتی انجام خواهد شد. فرش در این خشک ‌کن‌ ها که با سرعت و دور بالا چرخیده و آب و رطوبت فرش را کاملا می کیرد و مانع از زرد شدن فرش می ‌شود. از این رو شما عزیزان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره از بین بردن لکه فرش بعد از شستن و روش های تمیز کردن لکه زرد فرش می توانید با کارشناسان ماهر ما تماس حاصل فرمایید.

دلایل زرد شدن فرش ها

فرش‌ ها به خاطر دلایل گوناگونی زرد می ‌شوند که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

۱- بیرون زدن لکه‌ های قدیمی

برخی اوقات لکه ‌های بر روی فرش بسیار عمیق می باشند، به طوری که از لایه زیرین فرش هم عبور می کند و به کف‌پوش زمین نیز نفوذ خواهد کرد. زمانی که لکه روی فرش را تمیز خواهید کرد، در حقیقت تنها روی فرش را تمیز می کنید. بنابراین پس از زمان کوتاهی لکه از لایه ‌های زیر فرش بالا خواهد آمد و دوباره پدیدار می‌شوند.

این اتفاق هنگامی که فرش ها را با بخار تمیز می ‌کنید نیز اتفاق خواهد افتاد. چون فرش پس از تمیز کردن مرطوب می شود و آلودگی ‌هایی که در لایه‌ه ای زیرین فرش نفوذ کرده، دوباره بر روی سطح فرش می آیند و مشخص می شوند.

۲- جوش شیرین

بعد از شستن فرش با جوش شیرین و خشک کردن آن، رنگ اصلی فرش باید به حالت اولیه خود برگردد، ولی این اتفاق همیشه رخ نمی دهد. برخی اوقات جوش شیرین به زردی فرش منجر خواهد شد.

برای بازیابی رنگ فرش آن را با ترکیب سرکه و آب تمیز نمائید. هر زمانی که لکه ‌های فرش را با جوش شیرین تمیز کرده اید، بعد از آن با محلول سرکه و آب روی لکه را تمیز و پاک کنید. گرچه بهتر است از قالیشویی های بزرگ و معروف برای حل این مشکل استفاده نمائید.

۳- نوراکسایش

نوراکسایش هنگامی رخ می دهد که فرش منظم در معرض نور آفتاب باشد. نوراکسایش سبب تغییر رنگ فرش ‌هایی از جنس ابریشم، کرک و پلی پروپیلن خواهد شد. در بسیاری از فرش ‌ها بیشترین رنگی که استفادع شده رنگ زرد می باشد. هنگامی که در معرض نور خورشید هستند، رنگ ‌های دیگر فرش محو خواهد شد و به سمت رنگ زرد تغییر پیدا می کنند.هزینه لکه برداری فرش

۴- مواد سفیدکننده فلورسنت

مواد سفیدکننده فلورسنت هنگامی که در معرض نور فرابنفش قرار بگیرند به زردی نزدیک می شوند. با وجود این که بسیاری از کارخانه ‌ها و قالیشویی های فرش این مواد را برای شستشوی آن توصیه نمی ‌کنند، در خیلی از شوینده ‌ها و تمیز کننده های از این مواد استفاده شده است. اگر چه از این مواد برای شستشوی فرش استفاده نمائید، رنگ فرش زرد می شود.

از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره از بین بردن لکه زرد فرش و راه های تمیز کردن لکه زرد فرش می توانید با کارشناسان ماهر و مجرب قالیشویی امیدان تماس حاصل فرمایید.

۵- شوینده ‌های آلکالاین

شوینده ‌های آلکالاین که سطح PH آن ‌ها ۱۰ یا بیشتر می باشد، ممکن است رنگ فرش را تغییر بدهد. این اتفاق برای فرش‌ هایی که الیاف آن از جنس کرک یا نایلون هست رخ می دهد. برای برگرداندن رنگ اصلی فرش باید شستشوی اسیدی انجام شود یا از یک خنثی کننده استفاده نمائید. بهترین کار این خواهد بود که از شوینده با سطح PH کم استفاده کنید.

۶- هیدروکسیولولن بوتیله شده (BHT)

هیدروکسیولولن بوتیله شده ماده نگهدارنده ‌ای بوده که در پلای وود، پلاستیک و موارد دیگری استفاده می ‌شود.BHT در حقیقت نوعی مهارکننده آنتی اکسیدان و ماوراء بنفش هستند که در ساخت چسب ‌های لاتکس و فرش استفاده خواهد شد.BHT یکی از اصلی ‌ترین و مهم ترین موادی است که سبب زردی فرش می شود.

از آنجا که پد طبیعی فرش ها مستعد رشد قارچ ها می باشند، بیشتر آن‌ ها با مواد مصنوعی تولید شده اند. در پدهایی که حاوی BHT بوده اند، الیاف در زمان طولانی در معرض گاز قرار خواهند گرفت. زمانی که فرش جدیدی پهن می کنید، الیاف باید بقایای گاز شیمیایی را در سطح کم در فضا آزاد نماید. این عملیات تا زمانی که BHT کاملا تمام شود چندین هفته زمان خواهد برد.

اگر بلافاصله بعد از پهن کردن فرش، مبل ‌ها را روی آن قرار دهید، هیچ فضایی برای خارج شدن گاز وجود نخواهد داشت. در نتیجه باعث زردی فرش خواهد شد. برای از بین بردن لکه زرد فرش باید آن را در معرض هوای آزاد قرار بدهید.

۷- سیگار کشیدن در منزل

سیگار کشیدن در داخل منزل به خاطر تجمع قطران چسبنده می ‌تواند باعث ایجاد لکه ‌های زرد دائمی بر روی فرش ها شود. تمیز کردن لکه زرد فرش که توسط نیکوتین ایجاد شده است بسیار دشوار خواهد بود و در حقیقت می ‌تواند الیاف فرش را به کلی نابود سازد.

شما عزیزان می توانید برای رهایی کامل و ۱۰۰ درصدی زردی فرش از قالیشویی امیدان کمک بگیرید که با استفاده از ابزار و دستگاه های مدرن باعث از بین بردن لکه زرد فرش خواهند شد.

روش های از بین بردن لکه فرش بعد از شستن

در این قسمت روش های موثر برای از بین بردن لکه زرد فرش را معرفی می کنیم که عبارتند از:

۱- تمیز کردن فرش ها با محلول طبیعی

با استفاده از محلول آب، نمک و سرکه به راحتی لکه‎‌ های زرد بر روی فرش را تمیز می کند. پارچه نخی تمیز یا اسفنجی را به این محلول آغشته کرده و آن را روی لکه‌ های زرد بمالید. توجه داشته باشید که پارچه تنها باید نمناک بوده و به هیچ عنوان خیس نباشد.

برای درست کردن این محلول کافی می باشد ۲ قاشق نمک و ۲ قاشق سرکه سفید را با نیم لیتر آب مخلوط نمائید. محلول آب، سرکه و جوش شیرین نیز ترکیب قوی و اثر بخشی را در اختیار شما قرار خواهد داد تا به وسیله آن سبب از بین بردن لکه فرش بعد از شستن شوید.

پارچه یا اسفنج را در این محلول خیس کرده ولی توجه داشته باشید به خوبی آب آن را گرفته تا از آن چکه نکند. سپس پارچه را بر روی قسمت های زرد شده فرش بمالید. این حرکت را به آرامی و آهستگی انجام دهید. پس از این مرحله یک پارچه تمیز یا حوله را در آب فرو کنید و بر روی بخش خیس شده بکشید تا محلول به خوبی از آن پاک شود. بعد باید آن را خشک نمائید.

۲- پاک کردن فرش ها با محلول های شیمیایی

روشی دیگر آن محلول های شیمیایی است که استفاده از شامپو فرش می باشد. در این روش مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کرده و با استفاده از اسفنج یا پارچه نخی مقداری از این محلول را روی لکه ‌های زرد فرش بکشید تا لکه ها نابود شود. باید دقت داشته باشید، شاید لازم باشد این کار را چند بار تکرار نمائید. بعد از تمیز کردن لکه زرد فرش، دستمالی را در آب خیس نمائید و روی آن ناحیه بمالید تا محلول شیمیایی از آن پا شود. پس از آن باید فرش را خشک کنید.

گرچه باید بدانید برای از بین بردن لکه زرد فرش بهترین راه ارسال آن ها به قالیشویی های معتبر و شناخته شده ای نظیر قالیشویی امیدان است که علاوه بر رنگبرداری فرش، ترمیم ریشه فرش و …. با استفاده از ابزارهای مدرن و دستگاه های پیشرفته به لکه برداری فرش شما عزیزان نیز می پردازد.

۳- استفاده از صابون برای برطرف کردن زردی فرش

استفاده از صابون نیز امکان دارد نتیجه بسیار خوب و مطلوبی داشته باشد. صابون را با کمی آب مخلوط کرده و کف حاصل از آن را با یک پارچه تمیز یا یک اسفنج بر روی لکه زرد بمالید تا پاک شود. اگر ریشه فرش ها زرد شده باشد، می ‌توانید آن را خیس نموده و صابون را بر روی آن بکشید و به آهستگی و آرامی آبکشی نمائید تا پاک شود. سپس باید حتما ریشه ‌ها را با حوله خشک بکنید.

در نهایت اگر زردی فرش و ریشه ‌های آن زیاد باشد چاره‌ای نخواهید داشت جزء اینکه فرش ها را مجددا شستشو دهید. ولی این بار بهتر می باشد شستشو را به خدمات شرکت امیدان که بهترین قالیشویی تهران می باشد، بسپارید تا کاملا انواع لکه ها را از روی فرش شما از بین ببرند.

از این رو شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات درباره انواع لکه بر روی فرش و روش های از بین بردن این لکه ها با کارشناسان و مشاوران ماهر مجموعه امیدان تماس بگیرید و تمام ابهامات و سوالات خود را برطرف کنید.

سخن پایانی

عوامل متعددی می ‌توانند سبب زرد شدن رنگ فرش شود. این موضوع می ‌تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد، به ویژ] زمانی که فرشی با رنگ روشن در منزل دارید. چون لکه ‌ها بیشتر مشخص می ‌شوند. اولین نکته این خواهد بود که در انتخاب بهترین و با کیفیت ترین مواد شوینده برای فرش ها دقت نمائید که چرا بعضی از این مواد شوینده بیشتر سیی ایجاد لکه ‌های زرد بر روی فرش شما خواهند شد. تنها راه و روش از بین بردن لکه زرد فرش که مطمئن شوید کاملا پاک می شود استفاده از قالیشویی های معتبر نظیر قالیشویی امیدان است که تمام روش ها و راه های از بین بردن لکه فرش بعد از شستن را می دانند و از دستگاه ها و ابزارهای مدرن استفاده می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *