یکی از شناخته ترین مشکلات در باره فرش، سوختگی آن بوده که دلایل زیادی نظیر سیگار، اتو، زغال، قرار دادن اجسام داغ بر روی فرش، شمع، فشفشه و … ممکن است باعث این اتفاق شود. چگونگی از بین بردن سوختگی فرش می تواند به روش های متفاوتی صورت بگیرد. در این مطلب به سوالات «با فرش سوخته چه کنیم» و «چگونه سوختگی فرش را از بین ببریم»، پاسخ خواهیم داد.

در ابتدا باید خونسردی خود را حفظ نمود و با روش هایی که در ادامه به آن می پردازیم قسمت سوخته را ترمیم نمائید. گرچه ترمیم همچین صدمه هایی بر روی فرش های دستباف یا سوختگی عمیق فرش های ماشینی کار افراد عادی نبوده و به تخصص زیادی نیاز دارد، به همین دلیل قالیشویی امیدان از افراد با تجربه و ماهر برای رفوگری فرش، ترمیم، چرم دوزی فرش، شیرازه دوزی فرش ها و … استفاده می کند. فرش سوخته

روش های چگونگی از بین بردن سوختگی فرش

وقتی به روش های چگونه سوختگی فرش را از بین ببریم نگاه کنیم،  مشاهده می کنیم که روش های گوناگونی وجود دارد که هر کدام به موقعیت و نوع سوختگی بستگی خواهد داشت. از اصلی ترین عوامل برای برطرف کردن سوختگی، مقدار سوختگی و سرعت عمل شما برای از بین بردن آن می باشد. به خاطر آن که هر چه عامل سوختگی بر روی فرش باقی بماند، سبب می شود پرزها زیرین بیشتر سوخته و ماندگاری بیشتری داشته باشند. در ادامه روش هایی را می گوییم که با دانستن آن ها می دانیم که با فرش سوخته چه کنیم.

برای برطرف کردن لکه های سوختگی، استفاده از سرکه سفید و جوش شیرین بسیار موثر است. ولی اگر سوختگی بسیار عمیق باشد به راهکارهای خاصی نیازمندیم که در قالیشویی امیدان چگونگی از بین بردن سوختگی فرش به این گونه است که از روش های خاص و ابزارهای مدرن استفاده می کنند.

از بین بردن سوختگی فرش با سیگار

زمانی که فرش به وسیله سیگار سوخته می شود، می توان  از راه های مختلفی برای از بین بردن آن استفاده کرد، اگرچه به عمیق بودن و میزان سوختگی باید توجه زیادی شود:

۱- اولین روش استفاده از موچین و قیچی است، به طوری که اگر میزان سوختگی زیاد بود باید از قیچی و موچین استفاده کرد تا سطح فرش را برید. این کار باید با دقت بسیار بالایی انجام گیرد تا سبب گودی فرش در بخش سوخته شده نشود. 

۲- دومین راهکار سنباده کشیدن می باشد و زمانی که میزان سوختگی کم باشد از این روش استفاده خواهد شد. 

بعد از انجام راه های بالا، برای ترمیم بهتر و از بین بردن سوختگی فرش می توان از محلول آب اکسیژنه و آب معمولی استفاده نمود و محل ترمیم را تمیز کرد. علاوه بر آن می توان پرزهای سالم را از بخش های مختلف فرش جدا کرده و به محل سوختگی چسباند. در ادامه با تعریف انواع سوختگی پی می بریم که باید با فرش سوخته چه کنیم.

از بین بردن سوختگی فرش که توسط زغال صورت گرفته است

سوختگی به خاطر زغال از معروف ترین نوع سوختگی های فرش می باشد که شبیه به سوختگی سیگار بوده ولی در مقیاس بیشتر است. برای از بین بردن آن می توان از سنباده و قیچی استفاده نمود و پس از ترمیم محل سوختگی را با لایه ضخیمی از شامپو فرش بپوشانید و تا خشک شدن کامل صبر نمائید. بعد از خشک شدن با پارچه ای ضخیم محلول را از روی فرش پاک کنید. 

 اگر سوختگی از بین نرفت، از محلول های رنگ ضعیف استفاده کنید و بعد از آن یک وسیله سنگین را بر روی آن بگذارید. به یاد داشته باشید که برای انجام این امر نباید از صابون استفاده کرد و فرش را زیاد خیس کنیم. اگر سوختگی عمیق باشد باید از قالیشویی ها و رفوگرهای ماهر استفاده نمائید. 

از این رو بهترین انتخاب قالیشویی امیدان است که راه های چگونگی از بین بردن سوختگی فرش را کامل می داند و از افراد ماهر و با تجربه استفاده می کند. با فرش سوخته چه کنیم، این سوال یکی از اصلی ترین سوال های مشتریان عزیز می باشد که برای پی بردن این سوال می توانند با کارشناسان ماهر ما تماس بگیرند.

برطرف کردن سوختگی فرش با بخاری

در برخی مواقع دلیل  سوختگی فرش، بخاری می باشد، که در این حالت فعالیت های مربوط به برطرف کردن سوختگی بستگی زیادی به میزان سوختگی خواهد داشت. اگر سوختگی گسترده و با عمقی زیاد بوده و فرش سوخته شده، فرش دستبافت و ماشینی نو باشد. در این حالت هیچ کاری از دست شما بر نمی آید و باید خیلی سریع فرش را به یک قالیشویی خوب ارسال نمائید. که در آنجا افراد با مهارت و سایقه خودشان بتوانند کار ترمیم فرش را انجام داده تا از فرش های مرده، فرش های زنده ای بسازند، از آن جایی که  این امر، کار  تخصصی و ویژه آن ها بوده، به راحتی می توانند خیلی از سوختگی ها را در زمان کمی بر طرف کنند.با فرش سوخته چه کنیم

که یکی از این قالیشویی های خوب، قالیشویی امیدان است که علاوه از این انواع سوختگی ها را رفع می کنند، خدماتی نظیر ریشه بافی فرش، لبه دوزی فرش، مبلشویی و … را با بالاترین کیفیت انجام خواهند داد.

ولی لازم است بدانید بعضی از سوختگی ها آن قدر عمیق هستند، که برای یک متخصص نیز کار  بسیار سختی است و نیاز به وقت زیادی دارد. از بین بردن سوختگی از روی موکت نسبت به فرش بسیار آسان تر خواهد بود. به این شکل که پس از سوختی، می توان آن تکه  که سوخته است را کامل حذف نمود و از قسمتی دیگر برای پیوند  زدن آن استفاده نمود. در حالی که این امر برای فرش ها به آسانی انجام نمی گیرد، به خاطر آن که نقش های زیادی بر روی فرش وجود داشته، که کار را برای پیوند زدن بسیار سخت خواهد کرد.

از بی بردن سوختگی فرش با شمع

وقتی صحبت درباره راه از بین بردن سوختگی از شمع بر روی فرش یا موکت شود اصلی ترین موضوعی که لازم است به آن دقت زیادی کنید، جدا کردن پارافین ذوب شده از روی سطح فرش ها خواهد بود.

شاید پیش خودتان فکر کنید که کار ساده ای به نظر می رسد و این تصور را داشته باشید که می توان این مواد را با یک دستمال تمیز نمائید، ولی باید بگوییم که این امر یک راه اشتباه خواهد بود که با انجام آن شما به دست خود اثری دائمی بر روی فرش های خود ایجاد می کنید.

روش اصولی و درست آن به این صورت می باشد که شما ابتدا لازم است تمامی پارافین را از روی سطح فرش جدا کنید که برای این کار باید با یک قاشق یا وسیله ای نوک تیز پارافین های را جمع آوری نمائید.

بعد از انجام آن شما باید یک دستمال یا پارچه تمیز بر روی فرش قرار داده و قسمت صدمه دیده را اتو کرده و با کشیدن اتو بر روی پارچه باعث می شوید که پارافین ها ذوب شوند و جذب پارچه خواهند شد.

در آخر نیز لازم می باشد بخش سوخته شده را با آب و مایع ظرفشویی شستشو داده، برای اینکه در زمان شستن آب به قسمت های گوناگون نفوذ نکند، باید فرش را از سطح زمین جدا کرده و بعد از شستن با یک سشوار قسمت های اطراف سوختگی را حرارت داده تا خشک شوند.

چگونگی از بین بردن سوختگی فرش با فشفشه

سوختگی فرش با فشفشه اغلب خیلی کم و کوچک بوده و می توانید در خانه آن را رفع کنید. کارهایی که باید انجام دهید عبارتند از:

۱٫ با استفاده از یک تیغ نخ هایی از بخش ای سالم بردارید.

۲٫ توجه کنید نخ هایی که از قسمت سالم برداشته اید همرنگ بخش سوخته شده باشد.

۳٫ به محل سوخته شده کمی چسب مایع زده و نخ های سالم را بر روی آن بچسبانید و فشار دهید.

۴٫ در آخر یک جسم سنگین روی آن قرار داده و اجازه دهید که به خوبی خشک شوند.فرش سوخته با زغال

برطرف کردن سوختگی فرش با قابلمه

این نوع سوختگی معمولا در آشپرخانه  ها اتفاق خواهد افتاد و سبب ایجاد دایره ای بزرگ و زرد بر روی فرش خواهد شد. حال به این که چگونه سوختگی فرش را از بین ببریم می پردازیم که برای رفع سوختگی فرش با قابلمه باید مراحل زیر را دنبال نمائید:

۱- اول مقداری یخ را روی محل سوختگی بگذارید.

۲- هنگامی که دمای پرزهای کم شد با استفاده از یک شانه محل سوختگی را شانه نمائید.

۳- بعد از آن با استفاده از یک دستمال تمیز فرش را خشک کنید و مراحل گفته شده را دوباره تکرار نمائید.

۴- در آخر برای از بین بردن رنگ زردی که بر روی فرش ایجاد شده باید از محلول آب اکسیژنه و آب معمولی استفاده نمائید.

ترمیم سوختگی انواع فرش های دستباف

فرش های دستباف به خاطر اینکه از مواد طبیعی ساخته شده اند در برابر سوختگی مقاومت بالایی خواهند داشت. این نکته مهم همیشه به کسایی که فرش های دستباف دارند، گفته می شود که در صورت هر نوع سوختگی آن را به یک قالیشویی معتبر و مدرن بسپارید. قالیشویی امیدان یکی از بهترین انتخاب ها می باشد که برای رفع سوختگی عمیق ، لکه برداری فرش و ریشه بافی فرش ها از ابزارها مدرن و پیشرفته استفاده می کند. علاوه بر این پرسنل و کارشناس های قالیشویی امیدان چگونگی از بین بردن سوختگی فرش ها را کامل می دانند و شما را برای جواب دادن به سوال «با فرش سوخته چه کنیم.»، کمک خواهند کرد.

حال اگر فرش دستباف شما دچار سوختگی کمی شده باشدمی توانید مراحل زیر را دنبال نمائید گرچه بهتر است آن ها را به قالیشویی ها ارسال کنید:

۱- به وسیله سنباده به آرامی سطح سوختگی را بردارید. به هیچ عنوان سنباده را بر روی بخش سوخته فشار ندهید و بعد از آن جاروبرقی بکشید.

۲- بر روی مکان سوختگی، تعدادی پیاز را نصف کرده و قرار بدهید. بعد از ۳۰ دقیقه به وسیله یک دستمال نرم محل را تمیز نمائید. 

۳- توسط تعدادی یخ دمای پرزها را کم کنید.

۴- پس از مدتی، یخ ها را برداشته و محل سوختگی را با یک برس شانه نمائید.

۵- سطح فرش را جاروبرقی کنید و در صورت نیاز ( در صورتی که سوختگی هنوز باقی مانده باشد.) دوباره مراحل بالا را تکرار نمائید.

برطرف کردن سوختگی فرش های ماشینی

فرش های ماشینی به خاطر محبوبیت و قیمتی که دارند در اکثرا خانه ها استفاده خواهند شد. برای رفع سوختگی فرش ماشینی باید مراحل زیر را نجام دهید:

۱- اول محل سوختگی را سنباده زده و بعد آن را جاروبرقی بکشید. 

۲- به وسیله یک قیچی الیاف سوخته شده را جدا نمائید.

۳- برای رفع مابقی سوختگی، یک دستمال را به محلول آب، مایع ظرفشویی و سرکه آغشته کنید و آن را تمیز نمائید. 

۴- با اسپری آب، محل سوختگی را خیس نموده و صبر کنید تا کامل خشک شود.

اگر سوختگی کاملا برطرف نشد، می توان از موچین برای جدا کردن الیاف سوخته شده استفاده نمود و پرزهای جدید را به آن چسباند و در انتهای کار محل ترمیم شده را برس زده تا حالت طبیعی به خود بگیرد. چگونگی رفو فرش سوخته

چگونگی از بین بردن سوختگی فرش با راه های حرفه ای برای پنهان کردن آن

زمانی که شما برای از بین بردن سوختگی فرش خود اقدام می کنید، امکان دارد پس از انجام روش های گفته شده بازهم از نظر ظاهری این سوختگی قابل دیدن باشد و اینجاست که باید از راهکارهایی برای پنهان کردن آن استفاده نمائید.

برای انجام این کار باید پس از انجام اقدامات لازم با استفاده از تکه های یخ بر روی قسمت سوخت شده، به نوعی آن را یکدست کرده و سپس با استفاده از یک برس یا شانه سعی کنید پرزهای اطراف را به سمت مکان سوختگی بکشید، با این کار شما به آسانی می توانید مقداری از این سوختگی را مخفی نمائید.

به طور کلی استفاده از یخ و شانه کردن پرزهای در جهت خواب فرش برای از بین بردن سوختگی فرش هنگامی که سطحی باشد انتخاب بسیار مناسبی می باشد. البته فراموش نکنید که پیش از شانه کشیدن بهتر است با استفاده از یک دستمال، آبی که از ذوب شدن یخ ها ایجاد شده را جذب کنید تا از خیس شدن فرش جلوگیری نمائید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد رفع سوختگی فرش راه های گوناگونی دارد که هر کدام سبب بهبود وضعیت فرش شما خواهد شد. ولی باید بدانیم که بهترین روش برای از بین بردن سوختگی ها، ارسال کردن فرش ها به قالیشویی های معتبر می باشد. از این رو در قالیشویی امیدان با استفاده از کارشناسان و پرسنل ماهر به عزیزان برای رفع سوختگی کمک خواهد کرد. در آخر اگر هنوز در مورد سوال «با فرش سوخته چه کنیم» احتیاج به راهنمایی و کمک داشتید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *