آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که شستشوی گلیم پشمی هیچ شباهتی به فرش ها ندارد؟ گلیم ها از جمله مهم ترین صنایع دستی ایرانیان پس از تولید انواع قالی ها هستند که در بسیاری مکان ها به چشم می خورند. امروزه با توجه به گرایش مردم به حمایت از صنایع دستی و دوری از دکوراسیون های تجملاتی، بیش از پیش از گلیم ها استفاده می کنند. به همین دلیل یکی از دغدغه های مهم بسیاری از افراد، چگونگی شستشوی انواع گلیم های پشمی است. شستن گلیم ها نه تنها در قالیشویی بلکه در خانه نیز امکان پذیر است اما باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشید. زیرا گلیم ها نسبت به فرش ها در زمان شستشو حساسیت های بیشتری دارند که هر گونه سهل انگاری ممکن است موجب از بین رفتن این صنایع دستی زیبا شود. همچنین از روش های گوناگونی برای شستن گلیم ها استفاده می شود که باید با آن ها آشنا شوید و بهترین شیوه را انتخاب کنید.

اهمیت شستشوی گلیم پشمی

گلیم به عنوان یکی از انواع صنایع دستی ایرانیان همانند فرش ها شناخته می شود که نسبت به انواع قالی ها ساده تر است. گلیم ها با استفاده از پشم و موی حیوانات تولید می شوند و برخلاف فرش ها، نقش و طرح های ساده ای دارند. از گلیم در مکان های مختلفی به جای فرش استفاده می شود اما بیشترین کاربرد گلیم ها در فضاهایی است که فرش بیشتر پاخورده می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب به قالی ها در این مکان ها از گلیم که مقاوم تر است، استفاده می کنند.

شستشوی گلیم پشمی
شستشوی گلیم پشمی در قالیشویی امیدان به صورت حرفه ای انجام می شود.

با توجه به این موضوع می توان گفت گلیم ها معمولا بیشتر از فرش ها در معرض کثیفی هستند و به شستشوی بیشتری نیاز دارند. این در حالی است که شستن گلیم کار آسانی نیست و باید با دقت بسیاری انجام شود. اما اینکه برخی از افراد به دلیل روش خاص شستشوی گلیم پشمی ها، از این کار صرف نظر می کنند نیز درست نیست. چرا که اگر گلیم شما بیش از اندازه کثیف و پاخورده شود و نسبت به شستن آن اقدام نکنید، به مرور دچار پوسیدگی خواهد شد. زیرا در اثر عدم شستشوی انواع گلیم، بافت آن ها توسط کثیفی و گرد و غبار، رنگ و رو و زیبایی خود را به مرور از دست می دهد. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید حتما گلیم های خود را در فواصل زمانی معین اما نه زیاد و همچنین با روش های اصولی شستشو دهید.

تکنیک‌های حرفه‌ای شستشوی گلیم در قالیشویی، با استفاده از روش‌های مدرن و مواد درجه یک خارجی، به حفظ زیبایی این محصولات سنتی کمک می‌کنند.

 

مهم ترین نکات برای شستن انواع گلیم پشمی

اگر گلیم شما بی نهایت کثیف شده است و قصد شستن آن را دارید، باید همانند شستشوی فرش دستباف نکاتی را رعایت کنید. زیرا گلیم ها با توجه به جنس، نوع بافت، رنگ و دیگر ویژگی های خود نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهای خاصی در زمان شستشو هستند.
به طوری که برای شستشوی گلیم پشمی و حفظ سلامت و زیبایی آن باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

انتخاب محل مناسب برای شستشو

اولین و مهم ترین مسئله برای شستن انواع گلیم های پشمی، انتخاب بهترین محل است. شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید اما مکانی که برای شستشوی فرش و گلیم انتخاب می کنید، در روند شستن و تمیز شدن فرش یا گلیم بسیار تاثیرگذار است. در صورتی که گلیم خود را در محلی مسطح شستشو دهید، آب از آن به خوبی خارج نمی شود. به همین دلیل آب و مواد شوینده در بافت آن باقی می ماند و موجب ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است محلی را برای شستن گلیم پشمی خود انتخاب کنید که کمی شیب داشته باشد.

تهیه و استفاده از مواد شوینده متناسب با گلیم

برای شستشوی انواع گلیم ها به هیچ عنوان از مواد شوینده ای که ترکیبات اسیدی دارند، نباید استفاده کنید. زیرا موجب آسیب به بافت و رنگ گلیم می شوند. همچنین استفاده از دیگر مواد شوینده های کاربردی برای شستشوی فرش ماشینی مانند انواع تایدها برای شستشوی گلیم پشمی توصیه نمی شود. در عوض بهترین مواد شوینده کاربردی برای شستشوی این صنایع دستی ارزشمند، شامپو فرش و نرم کننده است. بنابراین اگر می خواهید ضمن حفظ سلامت گلیم خود آن را به خوبی تمیز کنید و مانند روز اول بدرخشد، از شامپو فرش کمک بگیرید. البته شامپو بچه و صابون طبیعی نرم نیز در این راستا کاربردی است.

گلیم را با آب خالی نشویید!

گاهی اوقات افراد تصور می کنند که با توجه به میزان آسیب مواد شوینده به گلیم، آن را با آب خالی شستشو دهند. این در حالی است که شستشو با آب خالی موجب می شود که گلیم حالت چسبندگی پیدا کند. ضمن اینکه رطوبت از آن خارج نمی شود و آب در ریشه های گلیم جمع می شود. این اتفاق پس از مدتی باعث آسیب به سلامت الیاف گلیم و ریشه های آن خواهد شد و طول عمر گلیم شما کوتاه می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم حتما با استفاده از مواد شوینده مناسب گلیم خود را شستشو دهید و از شستن آن با آب خالی بپرهیزید.

خشک کردن گلیم در سایه

یکی دیگر از مواردی که بسیاری از افراد در زمان شستن انواع گلیم ها به آن توجه ندارند، محل خشک کردن گلیم پشمی است. معمولا بهتر است پس از شستشوی گلیم پشمی آن را در معرض نور خورشید قرار ندهید. زیرا پس از مدتی حرارت خورشید باعث بروز آسیب هایی مانند رنگ رفتگی و پوسیدگی در گلیم می شود. به همین دلیل بهترین راه برای خشک کردن گلیم پس از شستشو این است که آن را در محلی قرار دهید که سایه باشد و در سایه خشک شود.

آویزان نکردن گلیم روی نرده

اگر می خواهید گلیم شما به خوبی خشک شود و آسیبی در آن ایجاد نشود، از آویزان کردن یا پهن کردن آن روی نرده ها پرهیز کنید. اگرچه این روش ها برای خشک کردن انواع فرش کاربردی هستند اما به بافت و شکل گلیم آسیب می زنند. زیرا گلیم در همان حالت خشک می شود و در صورتی که بخواهید آن را صاف کنید، یک شکستگی در آن ایجاد خواهد شد. به همین خاطر بهتر است به جای آویزان کردن گلیم روی نرده آن را در سطحی شیب دارد پهن کنید تا خشک شود.
به همین خاطر بهتر است به جای آویزان کردن گلیم روی نرده آن را در سطحی شیب دارد پهن کنید تا خشک شود. بدین شکل گلیم پشمی شما به صورت صاف و بدون شکستگی خشک خواهد شد.

آشنایی با بهترین روش شستشوی گلیم در خانه

برای شستشوی گلیم پشمی همانند شستشوی فرش ابریشم، ماشینی، دستباف وغیره روش های مختلفی وجود دارد. به طوری نه تنها گلیم ها را می توان در قالیشویی شستشو داد بلکه شستشوی آن ها در منزل نیز امکان پذیر است.

شستشوی گلیم
در اینجا آشنایی با بهترین روش شستشوی گلیم در خانه را برایتان بازگو کرده ایم با پیشنهاد میکنیم که شستشوی گلیم را به تیم متخصص امیدان بسپارید.

برای شستشوی گلیم در خانه راه ها و روش های گوناگونی پیش رو دارید که ما در ادامه به یک مورد بسیار کاربردی اشاره می کنیم. اولین و پرطرفدارترین روش برای شستن انواع گلیم ها که نه تنها دشوار نیست بلکه بسیار در تمیز شدن گلیم تاثیر دارد، شیوه شستشوی گلیم با شامپو فرش و سرکه سفید است.

 

برای استفاده از این روش باید مراحل مختلفی از جمله موارد زیر را طی کنید:

غبارروبی

در اولین مرحله باید پشت و روی گلیم را با استفاده از جاروی برقی یا دستی غبارروبی کنید. البته در این راستا به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

  • اول اینکه اگر می خواهید غبارروبی گلیم را با جاروبرقی انجام دهید، مکش آن زیاد نباشد.
  • دوم اینکه در صورت وجود هر گونه لک روی گلیم، پیش از غبارروبی نسبت به رفع لکه آن اقدام کنید.

استفاده از شامپو فرش و سرکه سفید

در مرحله دوم برای شستشوی گلیم پشمی باید از بهترین مواد شوینده استفاده کنید. در این روش بهترین مواد شوینده ترکیبی از شامپو فرش، سرکه سفید و آب گرم است. بدین شکل شما محلولی پاک کننده را تولید می کنید که به خوبی انواع لکه های گلیم را از بین می برد. ضمن اینکه وجود سرکه سفید در این محلول از مخلوط و ترکیب شدن رنگ های گلیم جلوگیری می کند.

استفاده از براش یا مسواک

در مرحله سوم شستن گلیم های پشمی باید از یک مسواک یا براش برای کشیدن محلول پاک کننده خود روی آن کمک بگیرید. در تهیه براش برای تمیز کردن گلیم خود به این مسئله توجه داشته باشید که براش های مخصوص فرش را بخرید.
زیرا گلیم ها نسبت به فرش ها آسیب پذیرتر و نازک تر هستند و بهتر است از براش هایی با شانه های ضخیم استفاده نکنید. پس از تهیه براش آن را به محلول پاک کننده خود آغشته و در جهت عمودی گلیم روی لکه ها بکشید.
البته تلاش کنید که براش را آهسته روی بافت گلیم بکشید. زیرا در غیر این صورت براش موجب آسیب و پاره شدن نخ ها و بافت گلیم می شود. در صورتی که برای شما انجام این مراحل دشوار است، می توانید از بهترین قالیشویی برای شستشوی گلیم پشمی مانند امیدان کمک بگیرید.

پاک کردن پشت گلیم

در مرحله بعد باید نسبت به پاک و تمیز کردن قسمت پشمی گلیم خود نیز اقدام کنید. زیرا گلیم ها نسبت به انواع فرش ها نازک تر هستند و ایجاد لکه در هر روی آن به روی دیگر نیز منتقل می شود. بنابراین اکر قصد دارید گلیم خود را به خوبی تمیز کنید، باید پشت آن را نیز به خوبی شستشو دهید.

آبکشی

مرحله بعدی برای شستن انواع گلیم ها پس از شستشو با براش و محلول پاک کننده، آبکشی است. برای آبکشی باید گلیم شما در همان محل شیب دار که آن را شسته اید قرار داشته باشد. سپس با استفاده از آب گرم نسبت به آبکشی آن اقدام کنید.
آبکشی با استفاده از شلنگ امکان پذیر است اما توجه داشته باشید که فشار آب زیاد نباشد. زیرا فشار زیاد آب ممکن است در بافت گلیم مشکل و آسیب هایی را ایجاد کند.

خشک کردن

در آخرین مرحله شستشوی گلیم پشمی باید گلیم خود را خشک کنید. از آنجا که گلیم بافت متراکمی دارد و با استفاده از پشم حیوانات تولید می شود، خشک کردن آن به چندین روز زمان نیاز دارد. همچنین باید نکاتی را در زمان خشک کردن آن مد نظر داشته باشید. این نکات عبارت هستند از:

  1. گلیم خود را در یک سطح صاف و شیب دار و در سایه یا مقابل پنکه پهن کنید.
  2. سپس هر ۶ ساعت یک بار گلیم را پشت رو کنید تا به خوبی خشک شود.
  3. دقت داشته باشید تا هنگامی که گلیم شما خشک نشده است، نباید روی آن راه بروید.

چگونگی شستشو و پاک کردن لکه های گلیم پشم

اگر روی گلیم فرش شما رنگ یا موادی ریخته و روی آن لکه ای ایجاد شده است، باید پیش از هر اقدامی در راستای شستشوی کامل گلیم، آن لکه را برطرف کنید. رفع لکه های گلیم همانند انواع فرش ها روند مخصوص به خود را دارد.
گاهی اوقات چگونگی پاک کردن لکه ها به نوع، رنگ و مقدار آن ها بستگی دارد اما به طوری کلی می توانید از راهکارهای زیر برای از بین بردن لکه های گلیم پشمی خود استفاده کنید:

  • ابتدا با انگشت یا قاشق و وسایلی از این دست تلاش کنید باقی مانده های رنگ یا موادی که روی گلیم ریخته است را از آن ناحیه بردارید.
  • سپس برای شستشوی گلیم پشمی، یک اسفنج، یک تکه پارچه یا دستمال کاغذی را روی لکه قرار دهید تا از گسترش و فرو رفتن بیشتر آن در بافت گلیم جلوگیری شود.
  • بلافاصله روی لکه آب سرد را با فشار کم بپاشید تا رنگ آن از بین برود. البته انجام این کار در حمام، حیاط یا با استفاده از یک ظرف امکان پذیر است.
  • در صورتی که پس از طی مراحل ذکر شده، لکه از بین نرفت؛ می توانید از ترکیب پاک کننده های پشمی و شامپو بچه با آب سرد برای رفع آن استفاده کنید.
  • راهکار دیگر برای از بین بردن لکه های گلیم ها استفاده از جوش شیرین است. به طوری که می توانید مقداری جوش شیرین را روی ناحیه لکه که پیش تر آن را خیسانده اید، بریزید. سپس یک حوله روی لکه قرار دهید و دو تا سه دقیقه روی آن بایستید. پس از این مدت نسبت به آبکشی اقدام کنید.

در صورتی که لکه های گلیم شما با راهکارهای ذکر شده برطرف نشد، باید از بهترین قالیشویی برای شستشوی گلیم پشمی در تهران کمک بگیرید.

شستن گلیم در خانه بهتر است یا قالیشویی؟

با توجه به آنچه گفته شد، آیا شما نیز برای شستشوی انواع گلیم پشمی خود در خانه دچار تردید شده اید؟ آیا به این فکر می کنید که شستن آن در قالیشویی بهتر است یا منزل؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید شستشوی انواع گلیم ها در منزل تاحدودی دشوار است. نه تنها روش های شستشو در منزل آسان نیست بلکه زحمت زیادی دارد. این در حالی است که با سپردن گلیم خود به مراکز قالیشویی مانند امیدان دیگر زحمت و دشواری های شستشو را متحمل نخواهید شد. علاوه بر این شستشوی گلیم در قالیشویی ها مزایای بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تثبیت رنگ در قالیشویی
  2. استفاده از بهترین و مناسب ترین مواد شوینده برای گلیم
  3. جلوگیری از اتلاف وقت
  4. آبکشی و خشک کردن اصولی گلیم
  5. از بین بردن تخصصی لکه ها
  6. و بسیاری موارد دیگر.

بهترین قالیشویی برای شستشوی گلیم پشمی

حال اگر تصمیم شما برای شستن گلیم در قالیشویی قطعی است، باید بدانید مراکز بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند. به همین دلیل بهتر است گلیم خود را به بهترین و معتبرترین قالیشویی تهران بسپارید. زیرا در این صورت هیچ گونه نگرانی از بابت آسیب به گلیم و عدم شستشوی تمیز آن نخواهید داشت.
در این رابطه باید بدانید قالیشویی امیدان یکی از مراکز قالیشویی تهران، عضو رسمی اتحادیه است که شستشوی انواع گلیم، فرش و قالی های شما را برعهده می گیرد. در امیدان کلیه گلیم و فرش ها با دستگاه های مجهز و توسط اپراطورهای متخصص شستشو داده می شوند.
همچنین در امیدان خدمات به صورت همه روزه حتی در روزهای تعطیل به مناطق مختلف تهران ارائه می شوند. ضمن اینکه با مراجعه به امیدان می توانید از مشاوره رایگان و خدمات آنلاین بهره مند شوید.

درنتیجه

امروزه با توجه به کاربرد بیشتر گلیم ها در منازل، شستشوی گلیم پشمی به یکی از دغدغه های مهم افراد تبدیل شده است. شستن گلیم ها همانند فرش ها نیازمند رعایت فاکتورها و نکات مهمی است. زیرا در غیر این صورت شستشو باعث آسیب به آن ها می شود. خشک کردن در سایه، استفاده از مواد شوینده مناسب، انتخاب محل مناسب برای شستشو، آویزان نکردن گلیم روی نرده ها وغیره تنها برخی از این نکات هستند. همچنین برای شستن انواع گلیم های پشمی روش های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین آن ها استفاده از ترکیب شامپو فرش، سرکه سفید و آب است. البته پیش از هر گونه اقدام برای شستن گلیم ها باید لکه های آن ها را برطرف کنید که راهکارهای گوناگونی دارد. اگر توانایی و زمان کافی برای شستن گلیم خود را ندارید، می توانید از خدمات مراکز قالیشویی معتبر تهران مانند امیدان بهره مند شوید. صفر تا صد شستشوی انواع گلیم خود را به امیدان بسپارید و آن را مانند روز اول تحویل بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *